Een spierwitte Land Rover Freelander, hebben we daar niet al eerder mee gereden? Klopt! En toch is de auto die op deze pagina’s schittert anders. We rijden namelijk met het opgefriste 2013 model met een benzinemotor under the hood, de Si4 met niet minder dan 240 pk. We trokken de bossen in voor een hernieuwde kennismaking en zijn benieuwd of de auto ons ook deze keer aangenaam weet te verrassen.
Bij een facelift is het dikwijls ‘zoek de verschillen’ en ook bij de uiterlijke wijzigingen van de Freelander is dat het geval. Wie goed kijkt, en dat doen wij autogekken, ziet koplampunits met een nieuw indeling en de onvermijdelijke dagrijverlichting. Het ziet er geheel volgens de laatste mode gelikt uit. De achterlampen zijn eveneens opnieuw ingedeeld en voorzien van karakteristieke, ronde cirkels. In de schemering van het donkere bos geven ze een mooie rode gloed: Gaaf gedaan! Tot slot zien we een andere grille die qua styling de kant van Range Rover op gaat. De verschillen met het oude model zijn subtiel maar het zijn vaak de kleine dingen die het doen – zeker in autoland. De facelift heeft de Freelander wat ons betreft goed gedaan en het in de basis tijdloze uiterlijk kan er voorlopig weer prima tegenaan.
Puntjes op de (nav)i
Wanneer we het interieur betreden blijken de veranderingen veel duidelijker zichtbaar. Prominent voor de neus van de bestuurder, tussen de klokken, bevindt zich nu een informatie display van 5 inch waar onder meer de brandstofvoorraad en de motortemperatuur op te zien zijn. Fancy! De middenconsole is qua layout en design richting de Range Rover Evoque gegaan wat de uitstraling een stuk moderner en voornamer maakt. Tot slot arriveren we bij het 7 inch touchscreen en ook op dat gebied zijn stappen gezet. Vroeg het oude systeem om geduld en een stevige druk van de vinger, het nieuwe systeem reageert duidelijk sneller en heeft een strakgetrokken menu met mooie iconen. De interface behoort nog steeds niet tot de top qua gebruiksvriendelijkheid maar er is zonder meer goed mee te leven. Tot slot valt ons oog op de automatische parkeerrem die de oude maar vertrouwde ‘hefboom’ vervangt.
Vorstelijk
Gebleven is de vorstelijke zit en het daarbij behorende king of the road gevoel. Echt heel prettig om zoveel overzicht over de rest van het verkeer te hebben. Het rijden is zeker met de automaat waarover onze testauto beschikt te omschrijven als relaxt en soepel. De Freelander rijdt lekker comfortabel zonder week te worden en het sturen gaat met een vleugje wolligheid die goed past bij de robuustheid van een SUV. Land Rover heeft met de rijeigenschappen van de Freelander écht de juiste snaar weten te raken.
Véél power
De grootste noviteit bevindt zich onder de motorkap. Niet langer lepelt Land Rover een benzine 6 pitter in de Freelander, maar geheel volgens de laatste trend een 4-cilinder mét turbo. Al bij de eerste meters valt op dat het blok over veel power beschikt en er zin in heeft. En dag mag ook wel met een riante 240 pk! Wanneer de motor lekker warm is trekt Laurens een paar keer flink door en wauw, de niet al te lichte Freelander schiet er als een aangeschoten buffel vandoor: niet uit koers te brengen. De auto is uiteraard niet gebouwd om te jakkeren en de echte meerwaarde van het turboblok zit duidelijk in de souplesse en de altijd aanwezige trekkracht. Het geluid is keurig gedempt en hoewel dat past bij het voorname en comfortabele karakter van de Freelander 2013, vind ik het persoonlijk wel wat hebben als je bij een terreinwagen of SUV een beetje ‘werkgeluid’ hoort. Zoals het getokkel van een zware diesel. Tot slot de 6 traps automaat. Die lijkt af en toe wat moeite te hebben met de krachtsexplosie van de turbomotor maar doet zijn werk over het algemeen alert en schokvrij.
Warme handen
Wat betreft uitrusting komen we niets tekort in de SE uitvoering. We zitten op mooie lederen zetels, luisteren naar een fijn audiosysteem van Meridian en warmen onze handen aan de stuurverwarming; ja, echt waar! Met een druk op de knop wordt het stuur heerlijk warm. Voor de één het toppunt van decadentie, voor de ander een geweldige uitvinding. Geholpen door de lange winter van dit jaar behoren wij tot de laatste groep. We weten het, stoer is anders…
Met een prijs van ruim 63 mille is de Freelander 2 Si4 SE voor ons gewoon een hele dure bolide. Je krijgt er echter veel auto voor terug. Een duik in het archief met oude prijslijsten leert ons bovendien dat de Freelander 2 met de nieuwe 4-cilinder benzinemotor fors goedkoper is geworden in vergelijk met de oude V6. Wat heet, het gaat om ruim 10.000 euro! ‘Leve downsizing’ krijgen we moeilijk over ons lippen, maar in dit geval gaat dat credo behoorlijk op. Het verbruik kwam gedurende onze testperiode op ca. 1 op 9 uit. Alleszins redelijk voor een zware auto met veel vermogen én de aerodynamica van een… buffel.
Was het love at second drive? De Freelander mag dan verandert zijn, ons enthousiasme is dat niet. Het is een bijzonder fijne auto die precies doet wat je van een SUV verwacht. Met de facelift zijn zowel van buiten als binnen de puntjes op de i gezet en de Freelander is zelfs nog een stuk meer richting Range Rover gekropen. De benzine turbomotor is soepel, stil en zeer krachtig. Misschien wel iets té krachtig. Laurens is het hier niet mee eens, maar ik vind zelf een dieselmotor net wat beter passen bij de Freelander. Het geeft de auto net dat beetje extra ruigheid wat Land Rover tot Land Rover maakt. En die roots zou je bijna vergeten door de verfijnde kwaliteiten van de Freelander 2013.
Met dank aan Land Rover Nederland.
Meer Land Rover? Check hier al onze Land Rover reviews!
Categorieën
Verstuur een reactie