We schrijven januari 2013. Het landschap is bedekt onder een dikke laag sneeuw, schaatstochten worden verreden en het kwik komt niet boven de nul uit. Het is een ideale dag om een 4×4 de sporen te geven of de effectiviteit van winterbanden aan te tonen. Niet voor Love At First Drive. Laurens en ik besloten het over een andere boeg te gooien en namen alvast een héél vroeg voorproefje op de lente: we gingen op stap met de Renault Mégane CC in gelimiteerde Floride trim. Handschoenen aan, muts op en het dak kan er letterlijk en figuurlijk van af!
Met enige aarzeling drukt Laurens op de knop om de Mégane te ‘onthoofden’ en in minder dan een halve minuut begeven we ons van plus 22 in minus 2. De kachel maakt overuren en de stoelverwarming staat op standje grillen, maar we rijden open! Op de binnenwegen valt het ons alles mee. Er komt nauwelijks wind in de cockpit en dankzij de gesloten ramen hebben we een soort ‘warmtebubbel’ gecreëerd. Wanneer we de snelweg opdraaien neemt de spanning toch wel toe: waar beginnen we in hemelsnaam aan? Wonder boven wonder blijft het best te harden als we richting de 120 in het uur bewegen. Oké, het windgeruis neemt behoorlijk toe maar de warmteapparatuur van de Renault weet het aardig te bolwerken. Veel verbaasde gezichten zoeven ons voorbij en je ziet men denken: (te) gekke gasten! De eerstvolgende afslag besluiten we de snelweg te verlaten en het dak dicht te doen. Het begint te sneeuwen en het ‘zoet’ gekleurde interieur willen we uiteraard niet verpesten.
Eén van de 25
Nu we het toch over de bonte kleuren hebben, dat heeft alles te maken met de speciale en gelimiteerde uitvoering die wij reden; de Floride, waarvan er maar 25 in Nederland zijn. Het is een ode aan een model dat Renault in de jaren 50 leverde. Naast een zeer uitgebreide uitrusting, waarover later meer, beschikt de Floride over ivoor kleurige lak en dito velgen met Floride badges all over the place. Het crème de la crème is zonder twijfel het zuurstok achtige interieur waarin bordeaux rood en crème elkaar afwisselen. Niet voor iedereen weggelegd maar wij vonden het stiekem best wel gaaf. Wie had dat verwacht van stoere mannen met baarden…
Zachtjes tikken de sneeuwvlokken tegen het ‘zolderraam’
Hét selling point van een cabriolet is nu niet direct het rijden met gesloten dak. Toch heeft Renault daar een slimme oplossing voor bedacht: een groot glazen dak. Niet alleen geeft het prachtig uitzicht op de dwarrelende sneeuwvlokken, het maakt het interieur ook lekker licht. Wij kregen er een soort winters cabriogevoel van. Bovendien levert de dakconstructie opvallend veel hoofdruimte op waardoor je voor cabriolet begrippen riant kunt zitten. De verstelmogelijkheden van het meubilair en stuurwiel zijn ruim voldoende om een prettige zithouding te vinden, al blijkt het omsnoeren van de rode gordels, door het ontbreken van een B-stijl, een hernia opwekkend karwei. De stoelen zelf zijn comfortabel maar zouden wat ons betreft iets meer steun mogen bieden, met name aan de onderdanen.
Soepel karakter
Inmiddels hebben we aardig wat glibberende kilometers met de Floride afgelegd en zijn aangenaam verrast over het comfortabele en soepele karakter van de auto. Het onderstel zal niet snel uitnodigen tot een potje scheurwerk maar is echt afgesteld op het betere cruise en boulevard werk. Nu zijn we hier niet in prachtig Florida maar ook op onze klinkerwegen en met drempels bezaaide straten weet de Renault zich goed te gedragen. Bovendien blijft het mooi stil aan boord door de stalen dakconstructie en hebben we geen rammeltjes of kraakjes geconstateerd. Het sturen gaat zwaarder dan we van Renault gewend zijn maar daar krijg je een stukje directheid voor terug. Gevoel? Nee, dat helaas niet.
Schakellui rijden
De 1.4 TCe motor met 130 pk past uitstekend bij het karakter van het onderstel. Het is geen strepentrekker maar het blok weet ruim voldoende raad met de relatief zware CC. Door de turbo kun je de auto schakellui rijden al is ‘poken’ met de trefzekere zesbak absoluut geen straf. Op de snelweg blijft het motortje keurig op de achtergrond, mede dankzij het zesde verzet. Waar we niet helemaal over te spreken zijn is het geluid dat de TCe voortbrengt bij (flink) accelereren: waar het precies aan ligt weten we niet, maar het is geen hele prettige sound.
Floride biedt meer dan kleur alleen
Gelukkig beschikt de Mégane over een goede geluidsinstallatie en is de uitrusting, als onderdeel van het Floride pakket, zeer uitgebreid. Het navigatiesysteem van TomTom werkt als een… TomTom al vraagt de bediening middels het iDrive achtige joystickje enige gewenning. Dit in tegenstelling tot de rest van de auto waar we binnen een paar minuten mee konden lezen en schrijven. Door de lederen bekleding maakt het interieur een hoogwaardige indruk en ook het dashboard heeft een juiste ‘look and feel’. Nog missertjes? Ja! Wanneer er een blikje in de bekerhouder voor de versnellingspook zit, kun je onmogelijk bij het klepje met de USB en AUX aansluiting. Wordt het een leuk deuntje uit de iPod óf een flesje water op een hete zomerse dag?
Waar je niet al te vaak wilt zitten
We sluiten af met een gevoelig onderwerp voor auto’s ‘met-zonder’ dak: de ruimte achterin. Die houdt namelijk niet over, tenzij je nog in de luiers zit én uit een flesje drinkt. De bagageruimte is dankzij de grote derrière van de Mégane met het dak gesloten behoorlijk ruim. Met het dak opgevouwen achterin blijft er evengoed nog aardig wat ruimte over al is de laadopening ronduit krap: een beautycase past nipt, een krat bier vormt een uitdaging. Bewust zo gedaan, Renault?
Was het love at first drive? Door het ontbreken van de zon én een zwoele temperatuur hadden we niet verwacht zo’n leuke tijd te hebben met de Mégane CC Floride. Natuurlijk, het rijden met open dak in de winter is geinig voor een keertje maar geen aanrader voor de dagelijkse woon-werk kilometers. Het glazen dak maakt van de Mégane echter ook in de winter een bijzondere auto waarmee je optimaal van de omgeving kunt genieten. Het is écht een cabriolet zoals een cabriolet wat ons betreft moet zijn: een fijne, comfortabele cruiser en in Floride trim lekker markant: Either you love it or you hate it!
Met dank aan Renault Kempenaar in Bodegraven & Alphen a/d Rijn.
Meer Renault? Check hier al onze Renault reviews!
Gaaf!!!!
Categorieën
Reacties