Image
Top
Menu
14 november 2014

JongensdrooM: BMW M3 & M4

Laurens en ik waren ooit bescheiden jongetjes. Fantasieën met rode Ferrari’s en politie Porsches in de hoofdrol, waren ons vreemd. Ons maakte je blij met een ‘doorsnee’ BMW. En dan het liefst een M3. Hoezo bescheiden?! Nu we geen jongetjes meer zijn maar mannen, komt die jongensdroom uit. We krijgen namelijk de sleutel mee van een knalblauwe M3 en als kers op de taart geeft BMW Nederland ons ook nog een M4 mee. Voor ons allebei één dus! Een paar dagen zijn we weer die jongetjes van toen…

Toch wel erg ‘bruut’, vindt Laurens de nieuwe M3. En inderdaad, je ziet duidelijk aan de uitgeklopte wielkasten, bumpers, spoilers en stortkokers dat je niet met een 318d van doen hebt. En dan de Yas Marina Blauwe kleur. Hoe gaaf! We zijn beide groot fan van de huidige 3-serie (F30) en daar doet de M simpelweg nog eens een flinke schep bovenop. En dan de M4. Ook al zo’n bizarre kleur! Mooi van lelijkheid, als je het goed beschouwd 😉 Het is en blijft trouwens een plaatje van een coupé en daar doet de ‘M-opsmuk’ totaal geen afbreuk aan. Mijn eigen voorkeur gaat onverwacht uit naar de nieuwkomer,  waar Laurens kiest voor het origineel: De M3.

BMW F80 M3 F82 M4 2014

Meer BMW dan M
Het dashboard is meer BMW dan M. Vanzelfsprekend zijn er allerlei ‘M’ logo’s en details te vinden, maar op de fantastische sportstoelen na zijn de verschillen met de minder potente broeders goed te overzien. Waarom iets veranderen dat toch al steengoed is? De zitpositie is namelijk perfect instelbaar en de stoelen klemmen je vast als een grootmoeder die van knuffelen houdt. De M3 en M4 trek je aan als een handschoen. De ergonomie van het iDrive systeem is nog altijd prettig al naderen we een Era waarin goede touch systemen zo langzamerhand de voorkeur genieten. De M’s hebben daarnaast wel extra functies en knopjes, waar we later op terugkomen. Inmiddels zijn we zo vertrouwd met de de 3- en 4-serie, dat we er mee kunnnen lezen en schrijven. Al is dat wel het laatste wat je wilt 😉

BMW F80 M3 dashboard 2014

Zes cilinders, twee turbo’s
Onze oren wachten met smart op de motor. Het ‘beest’ in de neus dat van een M méér maakt dan van een 335i of 435i. Een motor waar alleen de beste techneuten aan gewerkt hebben. Een dubbel geblazen zes-in-lijn blok met 431 pk en een meer dan indrukwekkende 550 Nm. Persoonlijk ben ik verheugd over het feit dat er weer een zescilinder in ligt: Echt BMW! Maar die turbo’s hè. Er gaat maar weinig boven de gasrespons en vermogensopbouw van een atmosferische motor. Gelukkig heeft BMW alle registers opengetrokken om de reactiesnelheid van de turbo’s te optimaliseren. En met resultaat! In de Sport+ stand blijven de turbo’s altijd meedraaien waardoor ze niet op stoom hoeven te komen. Het is even simpel als vernuftig, maar je merkt duidelijk verschil. Bovendien is er vanaf laag in de toeren al een berg trekkracht beschikbaar waar je bang van wordt. De zespitter sleurt werkelijk waar als een bezetene door de toeren om er pas bij zo een 7500 tpm de brui aan te geven. De vermogensopbouw is fenomenaal en de M3 en M4 schoppen het écht tot prestaties waar normaliter alleen exotische sportauto’s aan kunnen tippen. Het geluid is niet onder één noemer de duiden. Het is ruig en gevarieerd. Van onderuit hoor je in de verte de typerende zes-in-lijn sound om vervolgens de turbo’s te horen en uit te komen bij een soort ondefinieerbaar gekrijs. Opzwepend is het sowieso, wel wat gekunsteld!

BMW F82 M4 motor 2014

Automaat deelt klappen uit
De 7-traps M-DCT versnellingsbak met dubbele koppeling neemt ons het werk van zelf schakelen uit handen. Zonde? Nee! Want het is een magistraal snelle en, indien gewenst, soepele automaat. De ‘gretigheid’ van de bak is handmatig instelbaar en in de Sport+ stand deelt hij rake, mechanische klappen uit bij het wisselen van verzet. Heerlijk! Zelf schakelen kan met de flippers aan het stuur en met het kleine pookje. De reactietijden zijn top en wij kunnen dan ook maar heel weinig redenen bedenken om voor de handbak te gaan. Kortom, een voortreffelijke aandrijflijn die ruigheid met souplesse weet te combineren.

BMW F80 M3 F82 M4 2014

Hardcore sportwagen
Het onderstel is minsten zo belangrijk als de aandrijflijn in rijmachines als de heren Blauw & Goud. BMW heeft de laatste jaren wel eens kritiek gekregen de softe kant op te gaan. Nou, dat geldt niet voor de M3 en M4! Zelfs in de Comfortabele modus voel je duidelijk wat voor vlees je in de kuip hebt. Toch kun je er prima dagelijks mee rijden. Onze eerste kilometers in de drukke ochtendspits waren ontzettend frustrerend, maar voor de auto zelf geen enkel probleem 😉 Zet het onderstel in Sport of Sport+ en de M’s veranderen in echte hardcore sportwagens. Ongekend veel grip en gevoel vallen je als bestuurder ten deel. Het is bijna surrealistisch hoe hard je de auto’s de bocht in kan jagen: De balans voelt helemaal goed en de precieze besturing maakt het feestje helemaal compleet. Je voelt je als bestuurder volledig in controle, ondanks de soms tricky achterwielaandrijving! Helaas hebben we de auto’s niet tot het uiterste kunnen jagen, maar de grens ligt gevoelsmatig héél ver weg. Hopelijk krijgen we ooit nog de kans om het uit te gaan vinden…

Personal M-touch
Zo een beetje alles kun je instellen aan de M&M’s. Onderstel, hitsigheid van de motor, reactiesnelheid van de automaat, stuurgevoel én directheid. Met twee sneltoetsen (M1 en M2) kun je je favoriete configuratie met één druk op de knop naar voren toveren. Handig! Het lijkt misschien wat teveel van het goede, maar het geeft je de kans om twee uitstekende auto’s nog beter te maken. Fine tuning 😉

BMW F80 M3 Wouter

Meer M voor minder
Beide auto’s kosten een slordige honderdduizend euro. Dat is een hele hoop geld, zeker, maar de vorige generatie M3 was een stuk prijziger en bovendien krijg je er wat ons betreft een behoorlijk ultieme auto voor terug. Vanzelfsprekend kun je M’s flink opwaarderen met allerlei (dure) opties en pakketjes, waaronder keramische remschijven en natuurlijk stuurwielverwarming. Bijtelling? Verbruik? Nee, dat laten we maar voor wat het is deze keer.

BMW F80 M3 F82 M4 Laurens 2014

Was het love at first drive? Smoorverliefd zijn we! De broeders M3 en M4 zijn dé samensmelting van mens en techniek op autogebied. Je trekt de auto’s aan als een handschoen om vervolgens niet meer uit te stappen, door te rijden naar de Alpen om het potentieel van de auto’s volledig te benutten. Bijna een jaar geleden reden Laurens en ik de BMW 435i coupé. Een heerlijke auto, daar niet van, maar wat zijn we blij verrast dat de M3 en M4 duidelijk ruiger, mechanischer en speelser zijn. Op eenzame hoogte, zonder twijfel!

Met dank aan BMW Nederland.

Meer BMW? Check hier al onze BMW reviews!

BMW F80 M3 F82 M4 2014

Reacties

  1. Gewoonweg jaloers dat julie de M4 gereden hebben en ikke nog niet jaloers!!!!!

    • Love At First Drive

      En terecht! 😉 Wat een fantastische wagens!

  2. Sven van Neutigem

    Wat een gave rijtest en een super video met 2 fantastische auto’s !
    Tof gedaan!

    • Love At First Drive

      Hartstikke bedankt Sven 🙂

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt