Image
Top
Menu
25 maart 2015

Mixed feelings: Lexus NX 300h Hybrid

Terwijl Toyota een aantal gelauwerde, pure terreinwagens in het gamma heeft, kiest dochtermerk Lexus steevast voor de SUV. En dat past natuurlijk uitstekend bij het Japanse luxemerk: een Lexus in de blubber kunnen wij ons niet indenken! Maar wie SUV’s bouwt moet zich realiseren dat een groot deel van het koperspubliek wil opvallen, een statement wil maken. Wat ons betreft schoten de ‘hoge’ auto’s van Lexus daarin altijd wat te kort. Met de NX brengt het merk daar echter rigoureus verandering in. 

Je vindt ‘m mooi of oerlelijk, een tussenweg is er niet. Laurens en ik behoren tot de eerste categorie en zijn zeer te spreken over de scherpe, bijna spacy lijnen van de NX. Het geheel lijkt bij de eerste aanblik wat rommelig maar doet in de praktijk toch gebalanceerd aan. Tevens is het model in real life een stuk compacter dan dat we op basis van de foto’s hadden verwacht. Wat je er ook van vindt, Lexus heeft met de NX een aansprekende én onderscheidende SUV op de weg gezet. En dat lijkt ons een meer dan uitstekende strategie in het felbevochten segment der Range Rover Evoque, BMW X3 en Audi Q5.

Lexus NX300h

Artistiek verantwoord
We stappen in en verbazen ons over de hoogte, of liever gezegd, het gebrek daaraan. Je hebt namelijk niet direct het gevoel in een SUV te zitten. Het voelt allemaal aan als een normale auto. De fraaie stoelen zitten erg lekker en de zitpositie is uitgebreid instelbaar. Het dashboard lijkt, net als het uiterlijk, bij een eerste impressie wat rommelig maar we vinden er vrijwel direct onze weg. De schuine middenconsole is bijna artistiek verantwoord en springt echt in het oog. Mooi! Materiaalgebruik en afwerking zijn, zoals we van Lexus mogen verwachten, van hoog niveau. De ergonomie van het multimediasysteem is er iets op vooruitgegaan doordat het ‘muisje’ heeft plaatsgemaakt voor een touchpad. In de praktijk werkt dat net even fijner. Uiteraard zijn er allerlei gadgets aan boord, zelfs je telefoon kan draadloos opgeladen worden. Afhankelijk van het model, dat dan weer wel.

Lexus NX300h

Riant de ruimte
Achterin wacht ons een prettige verrassing want de ruimte is, zeker gezien de compacte buitenafmetingen, riant. Zelfs voor ons! Zowel voor het hoofd als voor de benen is plek zat. Een groot pluspunt van de NX. De bagageruimte is keurig afgewerkt en biedt voldoende ruimte. Let wel even op met de hoogte want de daklijn loopt scherp af. Tot slot: reserveer extra tijd in je agenda voor het openen en sluiten van de klep. De elektrische installatie neemt ruim de tijd voor dit klusje!

Lexus NX300h

Géén dikke diesel of V6
Wie Lexus zegt, denkt aan een Hybrid. En ook voor de NX 300h gaat dat op. Onder de motorkap treffen we een bekende aandrijflijn aan in de vorm van een 2.5 liter benzinemotor met, in het geval van vierwielaandrijving, twee elektromotoren. De combinatie levert 197 pk en dat is ruim voldoende om de 1760 kilo wegende SUV vooruit te krijgen. Zeker in de Sport stand doet de NX lekker vlot aan door de scherpe gasrespons. Helaas laat de Hybrid zich bij accelereren goed horen, te wijten aan de CVT, terwijl de techniek bij constante snelheid juist ongekend stil is. Ondanks de souplesse en rust – of juist daardoor – blijft het een klinische, afstandelijke aandrijflijn waar je als petrolhead niet direct warm van wordt. En eerlijk is eerlijk, in een SUV verwacht je toch iets sprekends als een dikke diesel of een weelderige V6. Terwijl ik dit schrijf krijg ik het bericht dat Lexus nu ook komt met een NX 200t: jawel, een benzine turbomotor! Ze lijken ons verzoek te hebben gehoord in het verre Oosten. Voor een deel dan 😉

Lexus NX300h

Comfortabele cruiser
De scherpe lijnen van de NX doen dynamisch aan en onbewust verwacht je zelfs wat stevige rijeigenschappen. Maar ho, dat druist in tegen het op comfort geschoeide Lexus. Hoe gaat dit uitpakken in de praktijk? Nou, het is een comfortabele en stille cruiser die het beste thuis is op de snelweg. Lekker lange afstanden rijden! In de stad valt echter op dat de auto harder gedempt is dan verwacht, waardoor oneffenheden vrij duidelijk doorgegeven worden. Zeker voor een SUV! De NX is daarmee niet uitgesproken comfortabel of dynamisch. Een écht fijne balans ontbreekt hierdoor wat ons betreft.

Prijs en verbruik
Met een vanafprijs van 46.000 euro zet Lexus de NX concurrerend in de markt. Zeker gezien het feit dat je daarvoor 200 pk en een automaat krijgt. Vierwielaandrijving is een optie al zit het bij de duurste versies, waaronder de President Line die wij reden, in de prijs verwerkt. Ons testexemplaar staat inclusief alle opties in de boeken voor 72 mille. Hebben we dan nog iets te wensen qua uitrusting? Nee! Last but not least bij een Hybrid: ons testverbruik kwam uit op een zeer acceptabele 1 op 14.

Lexus NX300h

Was het love at first drive? Nee, maar wel love at first sight! Want wij vinden het een ontzettend aansprekend en onderscheidend model. Dat geldt ook voor het interieur dat bovendien veel ruimte biedt voor de achterpassagiers. De aandrijflijn is comfortabel en relaxed, maar weinig spannend. Datzelfde geld voor de niet uitgesproken rijeigenschappen. Objectief gezien is de NX een erg goede auto, maar wij missen toch een aantal elementen die van een SUV een SUV maken. Mixed feelings dus!

Met dank aan Lexus Nederland.

Meer Lexus? Check hier al onze Lexus reviews!

Lexus NX300h

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt