Image
Top
Menu
2 februari 2015

Meer Range, minder Rover: Range Rover Hybrid

In de naam van het beestje van vandaag ligt een belangrijke clue verscholen. Met een Range Rover kun je namelijk in weelde over de weg rijden maar met hetzelfde gemak de gebaande paden verlaten en het terrein veRoveren. Maar die Range liet altijd te wensen over: het is immers een grote, zware, brandstof slurpende bak die elke paar honderd kilometer een flinke slok nodig heeft. Om daar wat aan te doen (en vooruit, het milieu te ontzien) is er nu ook een hybride aandrijflijn beschikbaar.  Of dat in de dagelijkse praktijk goed uitpakt hebben Laurens en ik aan den lijve ondervonden. De hamvraag: meer Range voor deze Rover?

En eerlijk is eerlijk, het is even wennen, Range Rover rijden. Wij, bescheiden en nuchtere Noord-Hollanders, in één van de meeste decadente voertuigen van dit moment. We kunnen de auto maar moeilijk écht mooi vinden, al hebben de designers flink hun best gedaan de mastodont een gelikt uiterlijk mee te geven. En daar zit wat ons betreft de crux. Waren de vorige Range Rovers nog robuust, hoekig en stoer, het nieuwste model is wat ons betreft nét even te gestileerd. Te gladjes om als een echte Rover door het leven te gaan 😉

Range Rover Hybrid 2014

Riante hoogte
Het is even klimmen, maar dan heb je ook wat. Allereerst een riant uitzicht over de omgeving, de ‘normale’ weggebruikers incluis. Behalve vrachtwagenchauffeurs want daarmee krijg je ineens een heel andere band. Mocht je hen zat zijn dan kun je je ogen tegoed doen aan het prachtige interieur. Leer, hout, aluminium en hoogpolig tapijt wisselen elkaar esthetisch verantwoord af. De zitpositie is al even riant en de weelderige fauteuils zouden niet misstaan in een Airbus A380. Datzelfde kan gezegd worden van het multimediasysteem, dat zelfs een splitscreen scherm biedt: u navigeren, uw partner tv kijken. Overigens blinkt het allemaal niet echt uit in gebruiksgemak, maar vooruit. Phoe beste autoliefhebbers, wat is het binnen in de RaRo prettig toeven. Voor een ogenblik vergeet je zelfs dat je zelf nog moet rijden, het stuur in eigen hand moet nemen. Achterin plaatsnemen is al even comfortabel. Ruimte, rust en mooie materialen vallen je ten deel. Zelfs Laurens en ik vinden er een fijne plek. De achterbak, bereikbaar met een in twee delen scharnierende klep, is ruim en keurig afgewerkt al durven wij onze vieze skischoenen of kwijlhonden er niet in kwijt.

Range Rover Hybrid 2014

Onverwacht snel en zuinig
De nieuwe Range Rover heeft flink wat kilo’s verloren in vergelijk met z’n voorganger. Honderden kilo’s zelfs. Dat maakt de dikke Supercharger of V8-diesel natuurlijk overbodig 😉 De Hybrid aandrijflijn bestaat uit een V6-diesel en een elektromotor. Het gecombineerde vermogen is met 340 pk en 700 Nm weinig ‘groen’ en nog altijd indrukwekkend. De prestaties zijn dat ook. Dankzij de elektromotor en het riante koppel van het dieselaggregaat spurt de gepolijste zeecontainer er als een gek vandoor. De achttrapsautomaat van ZF draagt daar een extra steentje aan bij door de snelle en soepele manier van schakelen. Een diesel in combinatie met een elektromotor zien we overigens niet vaak. Hoewel het concept geslaagd is, betrapten we de aandrijflijn af en toe op een kleine aarzeling en wat schokjes tijdens het samenspel der techniek. En laten we eerlijk zijn, dat doet toch iets afbreuk aan het ultieme gevoel van weelde wat de Range Rover op alle fronten weet op te wekken. Wat overigens ook niet in het plaatje past is het verbruik: we wisten namelijk een meer dan keurige 1 op 11 te realiseren gedurende de testperiode. De Hybrid levert dus daadwerkelijk meer Range op!

Range Rover Hybrid 2014

Serene rijbeleving
Het king of the road gevoel domineert bij elke kilometer en in elke situatie. Je voelt je ongekend veilig en bijna immuun voor alles wat er om je heen gebeurt. Het is stil, rustig en sereen aan boord van de Range Rover. De rijbeleving past daar meer dan uitstekend bij. Het onderstel is heerlijk comfortabel en strijkt oneffenheden zonder enige moeite ‘plat’. In snelgenomen bochten wil de auto wel wat gaan hellen, maar de luchtvering weet dat keurig binnen de perken te houden. Dezelfde luchtvering zorgt er ook voor dat je de rijhoogte kunt instellen. Handig als je het terrein in duikt, zoals wij een middagje gedaan hebben. De RaRo had overigens geen enkele moeite met de zandheuvels en diepe modderplassen: het blijft een echte Land Rover natuurlijk. Al doet het wel pijn om zo’n witte designkoets vies te maken.

Range Rover Hybrid 2014

Flinke prijs range
Dat een Range Rover niet voor iedereen is weggelegd, moge duidelijk zijn. Met een vanaf prijs van krap € 120.000 moet je van goede huizen komen om er een te kunnen aanschaffen. De variant in deze test, met de Hybrid aandrijflijn en in dure Autobiography trim, rijdt voor een slordige 155 mille de showroom uit. Nog bonter kun je het maken met de dikke V8 Supercharger die richting de 2 ton gaat. Feit is dat je met de RaRo sowieso niets, maar dan ook echt niets tekort komt.

Was het love at first drive? Haat en liefde staan dicht bij elkaar deze keer. Aan de ene kant vinden we de auto te groot en te decadent, net wat te gelikt ook. Maar wanneer je eenmaal bent gegrepen door de majestueuze rijbeleving en het gevoel van onverwoestbaarheid, kun je bijna niet anders dan in katzwijm te vallen. Bovendien bewijst Range Rover met de Hybrid dat er relatief zuinig te rijden is met zo’n mastodont. De nieuwe aandrijflijn biedt dan ook echt toegevoegde waarde, al is het concept wat betreft verfijning nog niet helemaal uitgekristaliseerd.

Met dank aan Range Rover Nederland.

Meer Land Rover? Check hier al onze Land Rover reviews!

Range Rover Hybrid 2014

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt