Ooit was het Japanse Mazda behoorlijk succesvol in ons land. Met auto’s én met marketing. De slogan Amazing Mazda en de reclame met kabouters staan ons nog altijd bij. Met het afscheid nemen van de slogan ging de amazingness er vrij snel van af en is het merk zeker 15 jaar in de vergetelheid geraakt. Althans, in Nederland. Betrouwbare en degelijke auto’s, daar niet van, maar saai en weinig onderscheidend. Met de nieuwe 6 lanceerde Mazda weer een prachtige auto en met de 3 is die lijn gevolgd. We zijn heel benieuwd of het meer is dan uiterljk vertoon. Is Mazda weer amazing?
Over het uiterlijk van de nieuwe 3 kunnen we kort zijn: Het is echt een mooie, sprekende auto geworden. En geen vleugje saaiheid te bekennen! Toegegeven, het lijnenspel is best druk, maar Mazda heeft de grens van ‘overdesign’ niet overschreden. Het model is van voren een tikkeltje agressief waar de zijkant en achterkant juist elegant zijn. De twee uitlaatpijpen én dikke velgen maken het geheel af. Een lichte kleur kan de 3 trouwens prima hebben, het lijnenspel komt dan nog beter uit de verf. Letterlijk en figuurlijk!
Minimalistisch interieur
Hoe anders is het interieur! Het dashboard is minimalistisch van vormgeving en de donkere kleurstelling doet zelfs wat sober aan. Maar saai? Nee, dat is het niet. De klokkenwinkel ziet er hightech uit met prominent voor de neus, heel sportief, een toerenteller en ook valt het multimediascherm direct in het oog. Afwerking en materiaalgebruik stemmen tot tevredenheid en de ergonomie is ontzettend goed. Vrij van onnodige poespas en knoppen regel je alles met de draaiknop van het multimediasysteem. De interface is overzichtelijk, strak en de bediening een ‘eitje’. Je kunt het scherm ook met de vingers bedienen al is het nut daarvan ons ontgaan: de goed geplaatste draaiknop volstaat prima. Het systeem doet ons denken aan BMW’s iDrive, maar dat vinden we geen probleem. Er zijn mindere systemen om als voorbeeld te gebruiken.
Recept voor lekker sturen
De prachtig gestileerde stoelen bieden een stevige zit en geven voldoende steun. Met de verstelbaarheid is objectief gezien weinig mis, maar toch zit ik zelf niet helemaal ideaal: De stoel zou iets verder omlaag mogen, of het stuur meer omhoog. Laurens deelt deze mening overigens niet. Wel wordt al snel duidelijk dat je lager zit dan in de gemiddelde auto en dat de versnellingspook opvallend goed onder handbereik zit. Het recept voor lekker sturen! Een voorproefje van wat komen gaat… Achterin is voldoende ruimte voor het hoofd echter schuren onze lange benen tegen de voorstoelen aan. Bovendien is de instap via het acherportier vrij krap; een soort ‘kinderluikje’ dus 😉 De achterbak is daarentegen lekker ruim en ook de breedte valt in positieve zin op.
Ongekend fijne diesel
Lezen we dat goed? Onder de kap gewoon een dikke 2.2-liter turbodiesel. Geen 1.4 ’torretje’? Interessant en gedurfd! Mazda vaart een geheel eigen koers en kiest niet voor downsizing. Rightsizen noemen ze dat. En het resultaat mag er zijn. Sterker nog, dit is één van de fijnste 4-cilinder diesels die we kennen. Zoniet de fijnste. Ongekend soepel, stil en krachtig. Vanaf onderin pakt het blok al lekker op om vervolgens voor een diesel een zeer lange adem te hebben. De loopeigenschappen zijn gecultiveerd en je hoort alleen buiten de auto dat het een dieselmotor betreft. Voor de relatief lichte Mazda 3 zijn de 150 ‘paarden’ ruim voldoende en de auto voelt zelfs erg vlot aan. De handgeschakelde zesbak is ook al zo’n verademing. Met veel gevoel en korte slagen ‘roer’ je door de verzetten. Echt een aandrijflijn om enthousiast van te worden, en dat voor een 20% bijteller!
Prettig sportief onderstel
Alsof dat al niet genoeg is verrast Mazda ons ook nog met een heerlijk strak, bijna sportief onderstel wat van de 3 een lichtvoetige en dynamische auto maakt. Naarmate je het tempo opvoert krijgt de Mazda er steeds meer zin in en komt de auto echt in z’n element als rijdersauto. Een glimlach is moeilijk te onderdrukken als je gaat spelen! Te meer omdat je het niet direct verwacht van een Japanse C-segmenter. Wel even oppassen met glad wegdek want de voorwielen verliezen dan vrij snel tractie: 380 nm koppel is niet niks! We kunnen ons overigens voorstellen dat er mensen zijn die de demping van de 3 te stug vinden, maar wij vonden het nimmer storend. Sterker nog, het levert op de snelweg gewoon een solide auto op waarin je probleemloos lange afstanden kunt én wilt afleggen. Ook het sturen past helemaal in dat stramien: Prettig direct zonder nerveus te worden in de ‘rechtuit modus’.
Leve het rightsizen
De Mazda 3 is met benzinemotor verkrijgbaar vanaf krap 23 mille. Dieselen kan vanaf €26.000 en de uitvoering die in ons optreden schittert, de GT-M, mag voor ruim €31.000 euro de garage verlaten. Het ontbreekt deze topuitvoering aan niets met lederen bekleding, stoelverwarming, Head-up Display en natuurlijk het multimediasysteem. Door het minimalistische interieur kun je de indruk krijgen dat de auto wat basaal is uitgevoerd, maar schijn bedriegt. Ondanks dat we ons flink hebben vermaakt met de Mazda kwamen we op een gemiddeld verbruik van 1 op 16 uit. Ook voor leaserijders hebben we goed nieuws: de diesel heeft 20% bijtelling. Leve het rightsizen!
Was het Love at first drive? Ja! Niets leuker dan een verrassing uit onverwachte hoek. En dat is de Mazda 3! Want wat heeft deze auto ons weten te overtuigen als rijdersauto in het C-segement. De ongekend fijne diesel, het lekkere onderstel én de looks maken de eigenwijze koers die Mazda vaart volledig te rechtvaardigen. Echt een auto om enthousiast van te worden. We kunnen er dan ook niets anders van maken: Mazda is weer amazing!
Met dank aan Mazda Nederland.
Meer Mazda? Check hier al onze Mazda reviews!
Categorieën
Verstuur een reactie