Het contrast had haast niet groter kunnen zijn. Lieten we ons in de vorige rij-impressie nog ontstressen op de achterbank van de Lexus LS 600h, deze keer zoeken we de adrenaline juist op. Met de Jaguar F-type om precies te zijn, een pretmachine pur sang. Na exact 30 minuten warmrijden trapt Laurens het gaspedaal volledig naar de bodem en we kunnen nauwelijks bevatten wat ons overkomt (zie het einde van het filmpje voor het bewijs!). Wát een geluid, wát een kracht en wát een sensatie. Het klinkt raar, maar we raden niemand aan om de tekst te lezen: Scroll dus héél snel door naar het filmpje! Deze auto moet je horen, voelen en zien!
De dubieuze titel ‘lekkerste kontje van autoland’ gaat zonder twijfel naar de F-type. De lange, platte en hooggeplaatste achterlichten geven het achterwerk een ongekend sportieve en herkenbare uitstraling. De lijnen aan de zijkant zijn daarentegen elegant en strak, terwijl het front in de verte doet denken aan de mooiste Jaguar van weleer: De legendarische E-type. Het totaalplaatje klopt tot in detail en zelfs met dak dicht is de ‘F’ een plaatje. Over details gesproken: De uitklapbare deurhendels zijn misschien wat klein voor onze grote handen, maar het is bijzonder gaaf. En wat te denken van de dubbele, centraal geplaatste uitlaten van het formaat stortkoker? Enfin, Jaguar heeft zichzelf overtroffen. En we zijn niemand tegengekomen die het daar niet mee eens is…
De F van Feestbeest
Het pronkstuk van de F-type bevindt zich onder een grote, naar voren scharnierende motorkap. Een beest van een V6 Supercharger die 380 pk naar de achterwielen jaagt. Geloof ons, dit blok is alles wat je als liefhebber zoekt in een motor. Oersterk, hitsig en ongegeneerd luidkeels. Een audioinstallatie is echt overbodig. Vanuit onderin produceert de 6-pitter een diepe, zware brom om hoog in de toeren uit te komen op een hese snerp waar zowel inzittenden als omstanders van kunnen genieten. De F-type geeft een nieuwe betekenis aan de term maatschappelijk verantwoord autorijden 😉 Het blok is altijd bij de les en staat op scherp zoals het een roofdier betaamt. De automaat met acht verzetten is inmiddels een goede bekende. Ook in deze pure rijmachine stelt de bak nimmer teleur en weet te overtuigen met snelheid en souplesse. Zelf schakelen levert extra vermaak op in de vorm van plofjes bij de uitlaat en bovendien reageert het systeem vlot op de commando’s. De aandrlijflijn is duidelijk gebouwd met maar één doel: Genieten, genieten en nog eens genieten!
De F van Formidabel
Met z’n 1600 kilo verwacht je wellicht Amerikaanse praktijken tijdens het rijden – supersnel rechtuit, maar een dweil in bochten. Zeker ook omdat het Britse merk niet direct van de hele sportieve bolides is. Maar ook op dit front alle credits voor Jaguar. De ‘F’ staat duidelijk voor Fun want het onderstel is heerlijk strak, de besturing direct en het gevoel top. In combinatie met de ideale gewichtsverdeling maakt het een lichtvoetige auto van de Jag waarmee je echt bochten wilt verslinden. Toegegeven, de carrosserie moet zich even zetten, maar houdt daarna uitstekend koers. Al zijn de 380 raspaarden op de achterwielen natuurlijk prima te verleiden tot een partijtje driften! Verder even oppassen bij drempels met de lage voorspoiler en natuurlijk willen we niet onvermeld laten dat er comfortabelere auto’s op de markt zijn. Toch kunnen wij ons niet voorstellen dat je met dit ding geen kilometers wilt vreten.
De F van Functie volgt vorm
En daarvoor is het interieur uitstekend geschikt. De heerlijke kuipstoelen klemmen je stevig vast en je voelt je sowieo omsloten als in een cockpit: Alle elementen zijn op de bestuurder gericht. Het instellen van een ideale zitpositie is voor lange individuen even puzzelen aangezien er geen ruimte achter de voorstoelen is. Maar na een paar minuten met de knoppen spelen lukt het prima en valt zelfs de hoofdruimte met het dakje dicht in positieve zin op. Het dashboard is prachtig van vormgeving en ook hier zijn mooie details te vinden, met als hoogtepunt de ventilatieroosters die automatisch uit het dashboard omhoog rijzen. En neem bijvoorbeeld de knoppen voor de climatecontrol met dubbele functie: Je kunt er namelijk ook de stoelverwarming mee bedienen. Het materiaalgebruik kent uitersten. Delen van het dashboard zijn met prachtig leer bekleed terwijl de overkapping van de klokkenwinkel is opgebouwd uit goedkoop plastic. Zonde!
Het bekende multimediasysteem van Jaguar laat zich met touch bedienen en hoewel het niet uitblinkt in snelheid en overzichtelijkheid is het ook geen groot drama. Zeker ook omdat de ergonomie voor de rest goed op orde is en je eigenlijk alleen maar bezig bent met rijden. Het allerbelangrijkste knopje, ‘gekroond’ met twee uitlaatpijpjes, zit precies onder handbereik en opent een aantal kleppen in het uitlaatsysteem waarmee je met recht de ‘aso modus’ inschakelt: Het al niet misselijke geluid wordt nog veel woester en luider. Ongekend gaaf! In landelijk gebied dan. Of je moet voetgangers de stuipen op het lijf willen jagen…
De F van Focus
Voor praktisch gemak kun je de Jag beter laten staan. Deze roadster heeft géén achterbank en een achterbak die behoorlijk breed is, maar de diepte heeft van een broodtrommel. Een bak op het dak? Geen optie. Een aanhanger? Esthetische misser. De vrouw thuislaten en lekker op stap gaan met een tandenborstel en schoon ondergoed? Geen slecht idee! Ons advies: Neem eens een kijkje bij de nagelnieuwe F-type Coupé. Ook al zo’n fabelachtig mooie creatie!
De F van Flappen
Het behoeft geen verklaring dat de V6 Supercharger een draaikolk in de tank veroorzaakt wanneer de auto gebruikt wordt waarvoor hij bedoeld is. Wie een F-type Convertible voor de deur wilt hebben (wie niet?!) is sowieso al krap 93 mille kwijt. Voorlopig blijft het voor ons dus bij twee memorabele testdagen. En ja, we prijzen ons daarmee al zeer gelukkig!
Was het love at first drive? Dat was het al op het eerste gezicht! Verleid door het prachtige lijnenspel hadden we zelfs een minder goed rijdende F-type kunnen waarderen. Maar ook op dat vlak heeft Jaguar uitstekend werkt geleverd. De aandrijflijn is sensationeel goed en het onderstel is gemaakt om bochten mee te verslinden en een glimlach op het gezicht te toveren. Het geluid, ja weer dat geluid, daar kunnen we gewoon geen genoeg van krijgen. Het maakt van de F-type een ontzettend vermakelijke rijmachine die op sommige vlakken best over de top is en regelrecht ingaat tegen de trend autorijden te ‘versaaien’. Ware liefde is zeldzaam. Toch hebben Laurens en ik het gevonden in de Jaguar F-type.
Met dank aan Jaguar Nederland én Emiel Spoelder (camera)
Meer Jaguar? Check hier al onze Jaguar reviews!
Categorieën
Verstuur een reactie