Laurens slaakt een zucht van verlichting als hij zijn bourgondische lichaam in de Mazda MX-5 heeft gehezen: “like a glove”, zegt hij op z’n Ace Ventura’s. Ik moet lachen om z’n citaat en ben erg blij met zijn constatering. In de vorige drie generaties van de legendarische roadster zat ik belabberd, zeker met het dak dicht. Viermaal is kennelijk scheepsrecht in Japan. Eindelijk kunnen we de magie van de MX-5 zelf ervaren.
En dat begint al met z’n verschijning. Opvallend compact en zoals het een echte roadster betaamt, met een lange neus en een kort kontje. Het lijnenspel is typisch Mazda: clean maar stijlvol. Dat geldt ook voor het interieur. Minimalistisch en volledig op het rijden gericht. De toerenteller zit recht voor je snufferd en er zijn maar weinig knoppen om je vingers mee te vermaken. Gelukkig werkt het multimediasysteem simpel maar doeltreffend, al is het bedieningscluster in de tunnelconsole niet optimaal gepositioneerd: ik moet m’n rechterhand in een soort Tai Chi houding werpen wil ik bij de knoppen kunnen.
Travel light
Laurens zegt wel dat hij zit “like a glove”, maar is dat ook echt zo? Niet helemaal. De sportstoelen zijn wat vlak en aan de krappe kant. Ook de instelmogelijkheden zijn beperkt. En toch weten we na wat experimenteren een behoorlijk fijne en vooral lage zitpositie te vinden. Dat geldt niet voor je telefoon of andere spulletjes: de opbergruimte is minimaal, zelfs een dashboardkastje ontbreekt. En de achterbak? Die is hooguit geschikt voor twee rolkoffertjes en een toilettas. Het is alsof de MX-5 je adviseert om ‘licht’ op reis te gaan. En niet zonder reden!
Less is more
Want dat ‘lichte’, dat maakt de MX-5. Met z’n 990 kilo weegt hij zelfs minder dan het model dat hij opvolgt. En het model daarvoor. Bovendien is het gewicht ideaal verdeeld: 50-50. Natuurkundig klopt de MX-5 dus gewoon. Deze roadster heeft geen elektronische grappen nodig om in balans te blijven of een bocht te pakken. We zijn koud 10 minuten onderweg als Laurens voor het eerst zijn mening ventileert: “Wow, wat is dit ding wendbaar en precies! Het is alsof je één bent met de auto, zo goed is de Mazda te dirigeren”. En geloof me: he’s totally right! Met z’n lage zwaartepunt, achterwielaandrijving en vlijmscherpe besturing zijn binnenwegen met de MX-5 altijd een feest. Het comfort stelt weinig voor, maar juist dat maakt van de MX-5 een échte roadster. Hij daagt je constant uit de grens op te zoeken. Het is dan ook heerlijk om de Mazda op het randje te rijden, waarbij de achterkant af en toe een stapje opzij zet in de bocht. Mensen, wat kan het leven toch leuk zijn.
Briljante bak
Op dezelfde ‘natuurlijke’ filosofie als het onderstel is de aandrijflijn geschoeid. Bij Mazda geen turbo’s die de gasrespons verzieken of automaten die je lui maken. Nee, het is werken geblazen in de MX-5. En zo hoort het ook in een roadster. De aandrijving wordt verzorgd door een atmosferische 2-liter motor met 160 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak. Het blok klimt gretig in de toeren en klinkt voor een 4-pitter best lekker. Of ik turbopower mis? Geen moment! Maar de kaviaar op de sushi is de versnellingsbak: met recht de fijnste bak waar ik ooit mee heb geschakeld. De slagen zijn kort, het gevoel is mechanisch en de trefzekerheid is 100%. Liever een automaat? Ha! Geen optie. En wat ons betreft ook vloeken in de kerk. Waar we trouwens ook erg blij van worden is het dakje. Binnen luttele seconden ga je van open naar dicht en je hoeft er niet eens de auto voor uit. Ook hier geldt: simply clever.
30 mille
Dat is het bedrag dat Mazda vraagt voor de MX-5. Althans, voor de instapper met 131 pk. De door ons gereden topper met 160 pk in GT-M trim kost een slordige € 38.000. Veel voor weinig, of weinig voor veel? Wij gaan voor het laatste. Of is het ons dertigersdilemma dat spreekt?
Love at first drive?
Hai! In tijden waarin autonoom rijdende auto’s bijna geen toekomst meer zijn, is deze pure Mazda MX-5 een zeldzaam lekkere nieuwkomer. Het is een rasechte roadster, gebouwd om z’n inzittenden aan het ‘werk’ te zetten én daarvoor te belonen. Het gaat bij de MX-5 niet om de eindbestemming, maar om de weg ernaartoe. En: nu ook geschikt voor lange slungels!
We love
+ Scheurijzer van het zuiverste soort
+ Briljante versnellingsbak
+ Handige dakconstructie
We hate
– Zitpositie nét niet optimaal
– Nauwelijks opbergruimte
Met dank aan Mazda Nederland & Ronald van Noort voor de drone beelden.
Meer Mazda? Check hier al onze Mazda reviews!
Categorieën
Verstuur een reactie