MINI. Born in the Netherlands. Net als wij. Toch zijn wij niet mini. In tegendeel zelfs! En wat te denken van onze blonde haren en blauwe ogen? Hollandse degelijkheid wil ik bijna zeggen 😉 In schril contrast met het rood/groene duiveltje in John Cooper Works trim die schittert in deze zomerse rijtest. Deze (voorlopig) snelste MINI schreeuwt om aandacht en is ook nog eens getooid met de cijfers 666. Weet dit duiveltje ons te verleiden?
Positief knikkend, nog net liet likkebaardend, lopen we een rondje om de MINI. Laurens wil alle details op de gevoelige plaat vastleggen maar weet dat hij in het filmpje geen ruimte heeft om alles te monteren. Keuzestress! De JCW ziet er onbeschaafd en ruig uit met z’n dikke wielen, spoilers, skirts en paintjob. Normaliter zijn we daar niet zo van, maar het is duidelijk met gevoel voor detail gestileerd. Bovendien kan de MINI het – in tegenstelling tot veel andere auto’s – meer dan goed hebben.
Gewoontjes?
Bij het instappen komen we tot precies dezelfde conclusie. Het is ontzettend karakteristiek en herkenbaar, doch functioneel. Het kost me geen enkele moeite om een fijne, lage zitpositie te vinden en voor m’n neus tref ik in deze nieuwste generatie, heel gewoontjes, een snelheidsmeter en toerenteller aan. De centraal geplaatste stationsklok biedt plaats aan het landscape scherm van het multimediastysteem. De functies zijn te bedienen met een draaiknop a la iDrive van BMW. Het werkt soepeltjes, maar de positionering van de knop vinden we niet optimaal (zie het filmpje!).
Automaat vs. handbak
Daar blijft het bij qua zeurpieterij. Tijd om op de startknop te drukken en de 2-liter turbomotor tot leven te wekken. Aan Laurens de eer. Met een kleine proest en pruttel komt het blok tot leven. Voor het schakelen gaat ‘Works’ niet bepaald op want we hebben met een zestrapsautomaat van doen. Even in ‘D’ en we schieten er als een duveltje uit een doosje vandoor. Soepel en snel schakelt de bak op en af, eventueel op eigen commando dankzij de flippertjes achter het stuur. Toch blijft het wennen zo’n automaat in een scheurijzer. Al stelt de techniek objectief gezien niet teleur. Good to know: voor hetzelfde geld levert MINI een handbak. Maatwerk dus!
Scherp en direct
Na kilometers saai snelwegasfalt, waarbij de MINI best vergevingsgezind bleek, doemen de eerste dijkweggetjes op. Laurens zet de rijmodus in Sport en tegelijkertijd klem ik mij stevig vast aan de deurgreep. Het onderstel blijkt traditiegetrouw steengoed en de 18-inch wielen van de JCW kleven als kauwgom aan het asfalt. Laurens komt – net als de JCW- op stoom en bocht na bocht blijkt de lichtvoetige MINI geen krimp te geven. De gasrespons is in Sport modus lekker hitsig, zeker voor een turbomotor met automaat. De 231 pk komen bij het klimmen van de toeren lekker los en de twee centraal geplaatste uitlaatpijpen produceren een lekkere, hese brul. Lovend zijn we ook over het stuurgevoel: “Phoe! Super scherp en direct!” weet Laurens er onder het ‘raggen’ uit te brengen. De kilometers naar huis over de dijk tussen Lelystad en Enkhuizen neem ik het roer over en in de MID-rijmodus (zeg maar ‘relatief comfortabel’) sjezen we de avond in.
Niet ruim, wel duur
Onderweg discussiëren we over de prijs. Want met een vanaf prijs van 40.000 pegels is de kleine John Cooper Works geen koopje. Over de opties hebben we het dan nog niet eens! M’n Nederlandse zuinigheid zegt me dat het niet klopt. Zeker gezien de beperkte ruimte: moeder Honselaar wilde achterin kruipen maar besloot na twee pogingen haar rug niet verder te tergen. Terecht merkt Laurens op dat als je de ruimte niet nodig hebt, het niet ‘boeit’. En daar heeft hij een punt. Bij een MINI kijk je verder dan je neus lang is. Het is een bepaald gevoel en hoe je het ook wendt of keert: de merkbeleving is top!
Love at first drive?
Yes! Dit duiveltje heeft ons beide weten te verleiden. Het is een bloedsnel scheurijzer in een ontzettend gave verpakking. De merkbeleving is erg sterk en wat ons betreft ook meer dan marketing geneuzel. Combineer deze facetten met de superieure Duitse techniek en je hebt een ijzersterk totaalpakket. Toegegeven, daar betaal je wel de hoofdprijs voor. Sowieso hopen we nog op een MINI variant die iets meer hardcore is, want deze JCW is voor puristen waarschijnlijk nog veel te prettig en toegankelijk 😉
We love
+ Merkbeleving ten top
+ Steengoede, sportieve rij-eigenschappen
+ Hitsige aandrijflijn (zelfs met automaat!)
We hate
– We kunnen de JCW niet betalen
– Niet ruim en totaal niet praktisch. Aan de andere kant: lekker belangrijk!
Met dank aan MINI Nederland.
Meer MINI? Check hier al onze MINI reviews!
Categorieën
Verstuur een reactie