Er was eens een Peugeot. Ruim, praktisch en braaf. Gebouwd om gezinnen veilig naar Zuid-Frankrijk te loodsen. Of senioren een hoge zit te bieden. Het was een pretentieloze MPV. Maar op een dag wilden de gezinnen én senioren wat anders. Ze lieten het brave werkpaard linksliggen. En toen was het tijd voor een opvolger…
Van braaf naar gaaf
Het design van de nieuwe 5008 is geen evolutie, maar een Franse revolutie! In één klap geeft Peugeot z’n ruimtewonder karakter en identiteit. Bovendien is het model niet langer een MPV, maar een SUV; hoog op de poten staand en onverwoestbaar uit de koplampen kijkend. En wat te denken van die kenmerkende achterlichten? Het is alsof de auto door een T-Rex is achternagezeten! Wij vinden ‘m gaaf.
i-Cockpit makes sense
Het dashboard is eveneens grondig op de schop gegaan. De voor Peugeot kenmerkende i-Cockpit, met het kleine stuurtje en de hoge tellerbak, zit voor ons eindelijk op een goede plek; it finally makes sense. In bijvoorbeeld de Peugeot 308 komt de i-Cockpit duidelijk minder tot z’n recht, al blijft het natuurlijk een gimmick. En kijk eens om je heen: scherpe lijnen, gave materialen en een beperkt aantal knoppen vormen een futuristisch geheel. Vrijwel alles bedien je met het goed geplaatste touchscreen: van de Airco tot de Zenders van de radio. Het is even wennen, maar het functioneert aardig en past bij de ‘spacy’ beleving die de 5008 biedt. Zitten doen we prima in de grote, comfy stoelen. Vooral de hoge rugleuning stemt ons tevreden. Dit in tegenstelling tot de korte zittingen: leren de Fransen het dan nooit?
5 + 2 = 7 zitplaatsen
Achterin treffen we drie losse stoeltjes aan. Ze zijn naar wens over de lengterichting te verschuiven of in z’n geheel te verwijderen. Zelfs met onze lengte is er voldoende ruimte voor het hoofd én de benen. Enige smet op het blazoen vormen de plastic klaptafeltjes die niet alleen gammel aanvoelen, maar ook flink wat knieruimte ‘consumeren’. Met een handomdraai is de riante bagageruimte om te toveren tot een derde zitrij met twee ‘klapstoeltjes’: leuk voor kinderen, jeuk voor volwassenen.
Laissez faire
Achter de grille met de leeuw huist een grommende diesel. Met 120 pk sterk zat voor onze vlakke wegen en weet ook dat de 5008 ‘slechts’ 1350 kilo weegt. Ondanks de aanwezigheid van een ‘dieselgrom’ bij acceleren, vinden we de loopcultuur van de motor lovenswaardig. Rustig en kalm draait het blok z’n rondjes; duidelijk een laissez faire motor! De 6-traps automaat past goed bij het karakter van de BlueHDI. Tenmiste, zolang je rustig rijdt. Dan schakelt de bak soepel en schokvrij. Zodra je de ‘leeuw’ een schop onder z’n kont geeft, kan hij echter wat bruusk en twijfelachtig reageren. We zijn gewoon ontzettend verwend met die moderne automaten van tegenwoordig, dat is wat deze bak ‘nekt’. En het verbruik? 1 op 14 a 15 is prima haalbaar.
Fijn maar niet Frans
Het rijden met de 5008 doet ons op twee gedachten hinken: de directe besturing doet de Fransoos lichtvoetiger aanvoelen dan dat hij is en de stevige demping geeft ‘m zelfs wat vlots. Maar het is en blijft een SUV. En van dat type auto verwacht je toch wat meer rust en comfort. Begrijp ons niet verkeerd; de 5008 is een fijne auto om mee onderweg te zijn. Het is alleen dat hij niet écht als een SUV tuft. En ook niet als een Fransoos trouwens.
Prijsrange
Met een vanafprijs van 33 mille krijg je veel waar voor je geld. Laat je niet afschrikken door het 1.2 benzinemotortje, dat schijnt een prima ding te zijn. Dieselen kan vanaf 42.000 euro en als je het bont wil maken kun je ruim een halve ton stuk slaan op de topdiesel met 180 pk. Je kunt kiezen uit liefst zes verschillende uitrustingsniveaus en daarbij heeft Peugeot ook goed aan leaserijders gedacht. Benieuwd? Kijk dan even bij Peugeot op de website.
Love at first drive?
Nee, dat niet. Althans: nóg niet. Wij zijn de hothatches en GTI’s nog niet ontgroeid. Maar stel nou dat je een gezin hebt met twee of drie kinderen. Dan mag de nieuwe 5008 niet op je shortlist ontbreken. Hij is ruim, chique en heeft een erg gaaf dashboard. Biedt waar voor z’n geld en rijdt… tja, hoe rijdt ie eigenlijk? Niet comfortabel genoeg naar onze smaak. Maar toch: de Peugeot 5008 SUV leefde nog lang én gelukkig.
We love
+ Chique én karakteristiek
+ Futuristisch dashboard
+ Een lel van een auto voor je geld
We hate
– Niet uitgesproken comfortabel #frans
– Nukkige automaat
– Brakke klaptafeltjes middelste zitrij
Met dank aan Peugeot Nederland.
Meer Peugeot? Check hier al onze Peugeot reviews!
Categorieën
Verstuur een reactie