Autoliefhebber zijn zónder ooit een meter met een Alfa Romeo te hebben gereden. Kan dat? Nee, wat ons betreft niet. Het Italiaanse merk heeft een ontzettend rijke historie en kent vele hoogte en dieptepunten. Alfa staat bekend zijn om beleving, design en Italiaanse temperament. Dat willen we wel eens horen, zien en voelen. Laurens en ik stappen aan de onderkant van het gamma in met de MiTo Turbo TwinAir. Weet deze kleine Italiaan, met nog kleinere motor, ons met het Alfa-virus te besmetten?
De MiTo draait alweer sinds 2008 mee maar het exterieur doet nog lang niet gedateerd aan. Het agressieve front en de guitige ronde achterlichten maken dat de kleine Alfa Romeo positief opvalt tussen de concurrenten. Een echte Alfa? Ja, zonder twijfel. Mooi detail vinden wij de stijlloze ramen die de sportieve ambities van het merk nog eens extra benadrukken. Natuurlijk zijn mooie velgen een vereiste, maar wat kleur betreft kan de MiTo veel hebben. Of het nu geel, rood, wit of paars is, het smoelt allemaal goed. Let er maar eens op!
De tand des tijds
Onze eerste indruk van het interieur wordt geheel geblurd door de prachtige lederen zetels, de aluminium pedalen en dito pookknop. Oog voor detail kun je het merk niet ontzeggen. Wat de zetels betreft is het geen Italiaanse bluf want ze zitten heerlijk en bieden meer dan voldoende steun, ook aan onze lange lijven. Des te meer afbreuk doet het dashboard aan het geheel. Waar het exterieur de tand des tijds goed heeft doorstaan geldt dat in minder mate voor het donkere, plastic dashboard. Het idee van de carbon look is leuk, maar het is een beetje over de top en bovendien voelt het allemaal wat goedkoop aan. Ook de diverse displays verraden dat de MiTo al heel wat jaartjes meedraait: een oude Nokia telefoon heeft meer pixels! Gelukkig is de ergonomie op orde en is de auto van alle gemakken voorzien.
De zitpositie blijkt na wat instelwerk aan stoel en stuur bijzonder prettig. Je kunt desgewenst lekker laag zitten wat het sportieve karakter van Alfa nog eens versterkt en bovendien ligt het stuur goed in de hand. Achterin zitten? Voor kinderen geen probleem maar volwassenen zitten als snel opgevouwen – als ze er al in komen, de instap is niet riant. De achterbak is niet heel groot en gaat gebukt onder een grote tildrempel. Nee, voor de ruimte en praktische bruikbaarheid koop je geen MiTo.
Levendige aandrijflijn
De TwinAir Turbo waar wij mee reden wist ons, met name door zijn opzwepende karakter, eerder al te overtuigen in de Fiat 500. In ‘onze’ MiTo is het tweecilinder motortje echter gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak wat de aandrijflijn in totaliteit erg levendig maakt. Ondanks dat de bak wat gevoelloos schakelt, is het prettig om de schakelmomenten en daarmee het geluid van de motor zelf onder controle te hebben. Het is wel even wennen aan de geluidsopbouw van het blok, want voor dat je het weet knal je de toerenbegrenzer binnen. Met 85 pk komt de TwinAir niet veel tekort waardoor de MiTo ook op de snelweg prima zijn ‘alfamannetje’ staat. Natuurlijk, de fut is er op een gegeven moment wel uit, maar dan rij je in Nederland al lang op rijbewijs gevaarlijk tempo. De opzwependheid van de motor zorgt er voor dat alle Italiaanse raspaarden goed benut worden en dat een rit nimmer saai wordt. Dat dit ook een dark side heeft lees je een aantal alinea’s verderop.
Kontje om
Tijd om wat bochtige binnenwegen op te zoeken met de compacte Alfa Romeo. En daar blijkt de auto helemaal in z’n element. Het onderstel is sportief afgesteld en leent zich prima voor het leukere bochtenwerk. Het ‘kontje’ wisten we zo nu en dan zelfs om te krijgen wat een glimlach op ons gezicht toverde. Voor normaal gebruik is het onderstel absoluut stevig en we kunnen ons voorstellen dat het niet ieder zijn smaak is. Zeker op slecht wegdek of in met drempels bezaaide woonwijken betaal je de prijs voor sportiviteit. Laurens en ik kunnen daar echter goed mee leven want het levert een speels en strak bakkie op: een echte Alfa dus!
Met de DNA-knop kun je de rijmodus van de MiTo instellen. Er zijn drie verschillende smaken: Dynamic, Normal en All Weather. De verschillen tussen de standjes zijn met name merkbaar in het stuurgedrag en aan de gasrespons. De Dynamic stand kan ons het beste bekoren omdat dit de meest ‘natuurlijke’ en sportieve variant is: de besturing is lekker direct – maar zwaar – en de gasrespons opvallend bijterig. De twee andere modi voelen een stuk kunstmatiger en gezapiger aan, al kan dat voor een lange rit uitkomst bieden: op de snelweg voelt de MiTo in Dynamic wat nerveus aan.
Schaduwkant van de TwinAir
De groene aspiraties van de MiTo Turbo TwinAir hebben wij, met onze matige zelfbeheersing, niet kunnen waarmaken. Daarvoor is de auto gewoon te sportief en te hitsig. Het testverbruik van 1 op 15 valt dan ook tegen, al vergt het geen rocket science om daar een verklaring voor te vinden. Wie over een flinke dosis zelfbeheersing beschikt én de MiTo niet in Dynamic rijdt, kan makkelijk beter scoren. De door ons gereden uitvoering heeft een totaalprijs van 22.250 euro. Dat is inclusief de prachtige lederen zetels, het blue&me multimediasysteem, mooie velgen én… matzilveren spiegelkappen! De auto valt in het 20% bijtellingstarief en particulieren zijn de Nederlandse staat tot 2014 geen wegenbelasting verschuldigd.
Was het love at first drive? De MiTo heeft ons weten te raken met zijn sportieve karakter en gelikte, Italiaanse uiterlijk. De heerlijke zitpositie, levendige motor én het strakke onderstel maken van de MiTo een compact en dynamisch autootje. Alfa’s kleinste is echter wel een tikkeltje compromisloos wat zich met name wreekt op het gebied van de praktische bruikbaarheid en het verbruik: sportiviteit en groen rijden blijken in het geval van de MiTo Turbo TwinAir lastig verenigbaar. Dat is voor ons echter geen reden om de auto te laten staan. Het Italiaanse temperament en de rijbeleving staan buiten kijf.
Met dank aan Alfa Romeo Nederland.
Meer Alfa Romeo? Check hier al onze Alfa Romeo reviews!
Hoe filmen jullie dat op 1:18?
Categorieën
Reacties