Image
Top
Menu
3 januari 2014

Black beauty voor de family man: Jaguar XF Sportbrake

Jaguar had voor ons altijd een stijl en klasse uit vervlogen tijden. Een excentriek merk uit Groot-Britannië, dat met dikke benzinemotoren in limousineverpakking de welgestelden van het land wist te bedienen. Maar tijden veranderen. Sinds de XF in 2008 op de markt kwam is de koers van Jaguar behoorlijk omgegaan. Kun je nagaan: Wij rijden vijf jaar later zelfs met een stationwagon, een viercilinder diesel onder de kap én geen spatje chroom te bekennen. Weet de XF Sportbrake ons in vervoering te brengen? Laurens, rij de Jag maar voor!

Het gitzwarte uiterlijk mag dan een tikkeltje fout zijn, wij vinden het ontzettend gaaf. Het maakt de auto lekker strak en clean. Het front is stoer en zelfs een tikkeltje agressief, terwijl de auto vanaf de zijkant juist elegant en gestrekt oogt. Recht van achter vinden we de Sportbrake wat iel ogen, maar dat komt vermoedelijk door de enkele uitlaatpijp van ons testexemplaar. Nogmaals onderstrepen we het black pack, wat er voor zorgt dat alle chroomaccenten zijn verdwenen. Het maakt de XF nog minder ‘old skool Jag’, maar  oh-zo gelikt. Al met al een erg mooie stationwagon die je niet op elke straathoek tegenkomt.

Jaguar XF Sportbrake Zijkant

Chique minimalisme
En dan stappen we in. Een gevoel van chique minimalisme valt over ons heen. De lijnen zijn eenvoudig en strak, er is weinig poespas te ontdekken. Maar dan druk je op de pulserende startknop. De draaiknop voor de automaat rijst omhoog, de ventilatieroosters draaien open én een lichtblauwe gloed vult het donkere interieur. Prachtig! Dit soort kleine dingen maken het dashboard van de Jag bijzonder: Elke keer weer als je instapt en ‘opstart’. Over het materiaalgebruik en de afwerking zijn we meer dan tevreden. Leder, hout en aluminium geven het een zeer verzorgde look & feel. Niks te klagen dan? Nou… de klokkenwinkel doet wat gewoontjes aan. Er is objectief gezien weinig mis mee, maar tussen alle weelde van de rest van het interieur verwacht je kennelijk wat meer.

Gewenning
Het multimedia scherm met aanraak functionaliteit behoort niet tot de top van de systemen qua gebruiksgemak en snelheid. Dat neemt echter niet weg dat je er na een periode van gewenning goed mee uit de voeten kunt en het centrale ‘samenvattingsscherm’ blijkt zelfs erg handig. Bovendien heeft Jaguar ervoor gekozen zo min mogelijk knoppen te plaatsen wat de middenconsole mooi overzichtelijk houdt. De knoppen die er zijn voelen overigens erg prettig aan door een soort rubberachtige finishing touch. Wederom, het zijn de kleine dingen die het doen.

Jaguar XF Sportbrake Interieur

Voor de family man
De instelbaarheid van de zitpositie is niet daverend uitgebreid maar dat blijkt ook niet nodig te zijn: We zitten beide voortreffelijk. Bovendien zitten de riante zetels heerlijk comfortabel en bieden ze voldoende steun waar nodig. Ook achterin zit je vorstelijk, voor zowel het hoofd als de benen is prima de ruimte. En dat mag ook wel voor zo’n slagschip! De bagageruimte is diep, praktisch en keurig afgewerkt. Het opklappen van de banken is een fluitje van een cent. En jawel, er is zelfs opbergruimte te vinden in het interieur. Bekers, los grut en andere meuk kun je kwijt in de middenconsole. Het moge duidelijk zijn, ook de family man kan nu bij Jaguar terecht!

Jaguar XF Sportbrake Achterbank

Dieseltje
Is het een V6? Een V8 Supercharged? Nee! Een viercilinder dieseltje met ‘slechts’ 200 pk. Behelpen is het echter allerminst, dankzij het hoge koppel en een juweel van een achttrapsautomaat. Snel en zonder twijfel schakelt de bak door het brede scala aan verzetten. Je hebt geen moment het idee kracht tekort te komen in de toch 1800 kilo zware Sportbrake. De auto maakt desgewenst grote stappen en is ook onderin prettig bij de les. Bij constante snelheid heerst er bijna serene rust aan boord, maar bij accelereren dringt er net even teveel rauw dieselgeluid het interieur binnen. Op de een of andere manier verwacht je dat niet van een heer op stand. De draaiknop waarmee de automaat bediend wordt willen we nog even benadrukken. Niet alleen een prachtig detail, het werkt ook ontzettend intuïtief. Dat we dat niet vaker tegenkomen…

Jaguar XF Sportbrake Voorkant

Kwieke huiskat
De naam Jaguar doet vermoeden dat we hier met een wendbare rijmachine te maken hebben. Dat gaat in de praktijk niet helemaal op. En maar goed ook in het geval van de Sportbrake. De auto heeft qua rijden namelijk meer weg van een kwieke huiskat die in de nachtelijke uurtjes best in is voor een partijtje ravotten.  Comfortabel en in alle rust brengt de Jag je van A naar B maar als je er echt zin in hebt blijkt de auto meer te kunnen dan je verwacht. Zoals het een roofdier betaamt wordt de auto lichtvoetiger naarmate het tempo omhoog gaat en dan blijkt het verslinden van bochten geen probleem te zijn. Dat daar ook een darkside aan zit, lijkt evident: de demping is vrij stug en dat merk je vooral op korte oneffenheden. Het stuurgevoel wist ons beide te overtuigen: het biedt een juiste mix van directheid en gevoel die past bij de auto. Excellent!

Betaalbaar?
De Jaguar XF Sportbrake staat in de prijslijsten vanaf 54.690 euro. Daarvoor krijg je een 163 pk sterke ‘instap’ diesel. Ons testexemplaar, met de 200 pk diesel en allerlei opties, komt op een bedrag van ca. 63 mille. Het blijft een hoop geld, maar in vergelijk met de (Duitse) concurrentie is de Jaguar niet duurder – of goedkoper – en dat hadden we om eerlijk te zijn niet verwacht. Bovendien is de standaarduitrusting van een niveau waarvoor je je niet hoeft te schamen. Over de gehele testperiode hebben we 1 op 14 verbruikt. Voor een viercilinder diesel klinkt het alsof deze roofkat flink dorst heeft, maar we hebben veel binnendoor gereden en het is toch een grote, zware auto. Kortom: Best netjes.

Jaguar XF Sportbrake vs XJ6

Was het love at first drive? Deze black beauty had ons al snel op de knieën. Het excentrieke van de oude Jag’s mag dan verdwenen zijn, het neemt niet weg dat de XF Sportbrake zijn berijder nog altijd een bijzonder én exclusief gevoel geeft. Op een gelikte en moderne manier. De aandrijflijn en rijeigenschappen zijn helemaal van deze tijd en qua praktisch gebruiksgemak heeft de auto ons weten te verrassen. En dan is er nog het prachtige interieur met de ‘hightech’ details. Al deze ingrediënten maken de Jaguar XF Sportbrake een zeer begerenswaardige auto. En eerlijk is eerlijk, niet alleen voor de family man

Met dank aan Jaguar Nederland.

Meer Jaguar? Check hier al onze Jaguar reviews!

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt