Image
Top
Menu
27 juli 2014

Jag the ripper: Jaguar XKR-S

Het Nieuwe Rijden. Laag in de toeren opschakelen, de auto rustig uit laten rollen en vooral geen plezier maken. We hebben het een halfuurtje gedaan, met de Jaguar XKR-S. Daarna wisten we ons niet langer te beheersen. Reeds in 2006 kwam het Britse merk met de XK op de markt en nu, bijna acht jaar later, is het einde nabij. We kregen de kans om knallend afscheid te nemen: Laurens en ik gaven ons over aan 550 pk én 680 Nm aan koppel. Als dat maar goed gaat!

In de basis is de Jaguar XK een brede, platte en gestrekte convertible die de tand des tijds goed heeft weten te doorstaan. Gewoon een mooie bak. Minder uitgesproken dan klassieke én recente modellen van het merk, maar wel een echte Jaguar. Het //R-S typeplaatje brengt nog wat extra ‘peper’ in de vorm van een ‘taartschep’, sideskirts, spoilers én hele dikke velgen. Uiteraard zijn de giga uitlaatpijpen zintuigprikkelend, niet alleen voor de ogen kunnen we alvast verklappen. We vinden het een woeste auto om te zien, zeker in het wit, en kregen regelmatig de duimpjes omhoog van mede weggebruikers. Zelfs van een Porsche 911 rijder! Hij wist ons overigens met moeite bij te houden…

Jaguar XKR-S Convertible Rear White

Op leeftijd
We nemen plaats achter het met alcantara beklede stuurwiel. De instap is lekker laag en de mooie kuipstoelen klemmen je zonder gêne stevig vast. De knoppen om de zitpositie in te stellen bevinden zich in het deurpaneel. Dat lijkt in eerste instantie niet heel intuïtief, maar de knoppen zitten wel prettig in het zicht. Ook met onze lengte is een fijne zitpositie snel gevonden. En hoewel het nooit echt ruim zal worden aan boord, is er ook met het dak dicht voldoende plaats voor lange personen. In tegenstelling tot het exterieur weet het dashboard niet te verhullen dat de XK alweer 8 jaar meedraait. Het is allemaal functioneel en logisch van opzet, maar het lijnenspel doet toch wat gedateerd aan. Zeker de middenconsole. Het multimediasysteem lijkt zelfs nog op Windows 3.11 te draaien, al moeten we eerlijk bekennen dat de mogelijkheden voldoende zijn. Bagageruimte? Tja. We raden een all-inclusive resort aan, kamperen wordt lastig. Genoeg gezever, tijd om op de startknop te drukken en het beest tot leven te wekken.

Jaguar XKR-S Convertible Dashboard

Hartkloppingen
Met een hele diepe brom komt de dikke 5-liter V8 tot leven. Kippenvel! Geholpen door een Supercharger schopt de motor het tot 550 pk en een boomontwortelende 680 nm aan koppel. Nadat we het blok goed hebben warm gereden trakteren we onszelf op een kickdown. Wauw! Donderslag bij heldere hemel. Wat een overweldigende, intimiderend snelle acceleratie! Het gebulder van het V8-orkest in combinatie met de G-krachten die ons in de stoel drukken, zijn in één woord bizar. Nog niet eerder hebben we zoiets ervaren. We moeten er zelfs even van bijkomen. Om vervolgens weer héél snel verder te gaan 😉 De hoeveelheid kracht is in elke versnelling en bij vrijwel elk toerental indrukwekkend. De 6-traps automaat weet het bij tijd en wijle nauwelijks bij te benen en neemt zeker hoog in de toeren ruim de tijd om van verzet te wisselen. Wat wil je ook, met al die brute kracht. Overigens is er prima ‘normaal’ met de auto te rijden. De automaat doet dan soepel zijn werk terwijl de toerentallen zeer laag blijven. De laatste zinnen van dit stuk spenderen we aan het geluid. Want wat begint als een donkerbruine bron verandert in een diep gestamp, gerochel en geknetter om vervolgens uit te komen bij een raspende snerp. Lekker afwisselend en met recht een asociaal verslavende melodie.

Jaguar XKR-S Convertible Side White

Beschermengelen
De heerlijk onbehouwen V8 motor past uitstekend bij de opzet van de XKR-S. Die is namelijk simpel maar doeltreffend: Alle power gaat zonder pardon naar de achterwielen. Het lot wil dat gedurende onze testperiode het wegdek vochtig was wat resulteerde in een losse achterkant en een vaag gevoel in het stuur. Uiteraard heeft Jaguar tal van elektronsiche beschermengelen geïnstalleerd, maar toch is het oppassen geblazen. Of genieten natuurlijk. Want wie de auto beter leert kennen kan er mee spelen, het randje opzoeken; ongekend veel lol hebben. Wij hadden best wat momenten het gevoel niet volledig in controle te zijn. En ja, juist dat maakt de XKR-S zo ontzettend gaaf. Overigens is het onderstel nog betrekkelijk soepel en kun je er prima mee cruisen. Een echte, relaxte Gran Turismo wat dat betreft. Met een dark side. Zelfs in het wit 😉

Jaguar XKR-S Convertible Headlight White

Priceless
Een Jaguar XKR-S Convertible: € 195.970. De glimlach op onze gezichten: Priceless. Ons gezicht na een dagje spelen bij het tankstation: Ook priceless, maar dan anders. Na slechts een uur waren we al door een kwart van de tank heen en aan het eind van de testdag kwamen we uit op een verbruik van 1 op 5. Nee, dit is geen auto voor de gemiddelde leaserijder, familyman of blogger. Vanzelfsprekend hebben we het nieuwe rijden volledig aan onze laars gelapt maar zelfs 1 op 10 lijkt ons zelfs met een beheerste rechtervoet een utopie. Ach, who cares?

Jaguar XKR-S Convertible Front White

Was het love at first drive? Een auto die zó onbehouwen is en zó inspeelt op het gevoel van verstokte petrolheads, kan het gewoon niet fout doen. Dat is echte liefde. De XKR-S mag dan op leeftijd zijn, het is één grote attractie. Een adrenaline machine pur sang. Juist ook omdat je niet altijd het gevoel hebt in controle te zijn. Nu het doek bijna valt voor de XK reeks, beseffen we ons dat het een auto is waarvan er steeds minder op de alsmaar ‘groener’ wordende markt zullen verschijnen. De laatste der Mohikanen. Maakt dat ‘m niet extra begeerlijk?

Met dank aan Jaguar Nederland.

Meer Jaguar? Check hier al onze Jaguar reviews!

Jaguar XKR-S Convertible Front White

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt