Image
Top
Menu
10 juli 2014

Elegante klassebak: Mercedes-Benz C-Klasse

Tot op heden hebben we geen ervaring met Mercedes-Benz. En tegelijkertijd ook bijzonder veel. Hoe dat zit? Laurens rijdt jaarlijks 100.000 kilometer in de Mercedes onder de busjes, de Sprinter. Hoogste tijd dus om eens een personenwagen van het merk met de Ster aan de tand te voelen. En laat er nu net een nieuwe C-Klasse van de spreekwoordelijke band rollen? Wij gingen met de voorlopige instapper, de C180, op stap voor een uitgebreide kennismaking. 

Trouwe volgers weten dat Laurens en ik qua looks géén fan zijn van het merk met de Ster. Waar BMW en Audi voornameljik strakke auto’s op de weg zetten, vinden we de modellen van Mercedes altijd wat grof en zwaarlijvig. Maar tijden veranderen. Daar staan we dan, oog in oog met de spliternieuwe C-Klasse: Love at first sight! Wat een prachtige, elegante sedan is het geworden. Natuurlijk is er heel veel S-Klasse in terug te vinden, maar familiegezichten zien we tegenwoordig overal. Belangrijker is dat Mercedes een nieuwe design koers is gaan varen. Wat ons betreft een geslaagde, al kunnen we ons voorstellen dat verstokte Benz adepten even moeten wennen. Het is minder Mercedes, maar nog altijd statig en chique. En onderscheidend, laten we dat niet vergeten. Iets grotere wielen zijn trouwens wel wenselijk, de 17-inchers op onze persdemo doen in reallife wat ielig aan.

Mercedes C Klasse W205 achterkant

Bijzonder stijlvol
Naast het uiterlijk brengt ook het interieur een kleine aardschok teweeg: Waar zijn de degelijke, rechte lijnen gebleven? We zien ronde roosters, vloeiende vormen en tuimelschakelaars. Het geeft het dashboard een bijzonder stijlvol aangezicht. De materialen voelen goed aan de afwerking is van het kaliber Duitse gründlichkeit. Prachtig ook hoe de aluminium knoppen van de raambediening oranje oplichten in het donker. Of neem het opbergvak in de tunnelconsole dat op een Star Wars-achtige manier opent en sluit. Sowieso is de opbergruimte erg goed voor mekaar. Nog wat te miepen? De pianolak is niet onze smaak en geen aanrader voor mensen met smetvrees: Je ziet er werkelijk alles op! Het grote scherm is uitstekend gepositioneerd en toont prachtige graphics, maar de ‘opgeplakte’ positionering doet licht afbreuk aan de harmonie van de rest van het lijnenspel. Overigens valt dat minder op als je met de Benz onderweg bent, op de foto is het des te opvallender. Helaas zal het voor ons bij foto staren blijven, gezien de prijs 😉

Mercedes C Klasse W205 dashboard

Verrassend ruim
De zitpositie is uitgebreid instelbaar en we kunnen ons niet voorstellen dat iemand niet lekker zit in de nieuwe C-klasse. Daarbij bieden de stevige stoelen voldoende steun en ondersteunen ze lange stelten erg goed. De ruimte achterin zorgt voor een verrassing, want zeker in vergelijk met andere premium bolides is het er ronduit goed toeven. Voor de benen is opvallend veel plek en als Laurens zijn haar gemillimeterd had, zou hij niet tegen het dak schuren met zijn hoofd. Sehr gut! 

Niet altijd in COMAND
De ergonomie aan boord is typisch Mercedes-Benz. Eén stengel in plaats van twee aan de stuurkolom en een (automatische) handrem die richting de voeten zit. Het COMAND Online multimediasysteem, dat zowel met een draaiknop als met een touchpad bediend wordt, werkt net even te omslachtig om er snel mee uit de voeten te kunnen. Bovendien bedien je soms onbewust het touchpad wanneer je van verzet wisselt óf je arm te ruste legt op de steun. Missertje.

Mercedes C Klasse W205 grille

Als een diesel
Achter de grille met de grote Ster schuilt een benzine basismotor. Een 1600 cc turbo om precies te zijn die 156 pk naar de achterwielen stuurt. Wat bij de eerste meters direct in positieve zin opvalt is de trekracht onderin en het prettige gevoel in het koppelingspedaal. Fijn bij het stoplicht. Het doet ons gevoelsmatig zelfs denken aan een soepele dieselmotor. Dat brengt ons gelijk bij een minder florisant punt, want koud loopt de motor behoorlijk rauw. Gelukkig neemt dat af naarmate de motor warmer wordt en bij constante snelheid is het aangenaam stil aan boord. Overigens kom je met 156 pk en 250 nm koppel helemaal niets te kort. Het maakt van de Benz zelfs een vlotte sedan. In een Mercedes verwacht je wellicht een automaat, toch zijn wij op stap met een handgeschakelde zesbak. En dat is een fijne: Trefzeker en met gevoel ‘roer’ je door de verzetten. Door de soepelheid van de motor kun je lekker schakellui rijden. Mis je die automaat ook niet!

Mercedes C Klasse W205 zijkant

Verfijning door ervaring
Het rijden met de ‘C’ is ongeëvenaard Mercedes: Uiterst comfortabel dus. Zo is de manier waarop het onderstel drempels verwerkt een ervaring op zich. Ongekend geraffineerd. Hieraan merk je de finesses en jarenlange ervaring van Das Haus. Week of deinierig wordt de auto nooit dankzij relatief stevige demping, wat tegelijkertijd zorgt voor een rustige en stabiele rit. De C-Klasse is echt gemaakt om relaxed mee te cruizen al schuwt hij bochtige wegen allerminst. Het is alleen dat je geen behoefte hebt aan een robbertje stoeien. Het is namelijk geen rijdersauto. En dat vinden we helemaal niet erg: De souplesse en verfijning is elke kilometer weer genieten. Daarin onderscheid de C-Klasse zich duidelijk van de concurrentie, al komt de Lexus IS 300h behoorlijk in de buurt.

Hoe basis is basis
Het blijft een mercedes en dat betekent niet dat je voor een dubbeltje op de eerste rang kunt zitten. 37 mille is tenslotte veel geld voor een basismodel. Al vinden we dat ‘basis’ betrekkelijk gezien de aandrijflijn. Opties tikken traditiegetrouw flink aan en ‘onze’ uitvoering staat voor 43.000 euro in de boeken. Voor dat bedrag kom je qua uitrusting overigens weinig tekort en bovendien heeft de C180 met handbak 20% bijtelling. We wisten een verbruik van 1 op 14 te realiseren, wat keurig binnen de perken is voor een auto van het formaat C-Klasse.

Mercedes C Klasse W205 Carl Benz

Was het love at first drive? Jawohl! De C-Klasse heeft behoorlijk indruk op ons gemaakt. Niet omdat het een goede auto is; dat verwacht je immers van een Mercedes-Benz. Het is de omslag die het merk heeft gemaakt met het elegante uiterlijk en het stijlvolle interieur. Lovenswaardig. Bovendien krijgt premium in de C-Klasse écht betekenis. In de verfijning van het onderstel, de rust aan boord en de prettige aandrijflijn. We kunnen niet anders zeggen: Mercedes heeft met de nieuwe C-Klasse een echte klassebak op de weg gezet.

Met dank aan Mercedes-Benz Nederland.

Mercedes C Klasse W205 voorkant

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt