Image
Top
Menu
16 juni 2014

De nieuwe Cashcow: Nissan Qashqai

In 2007 trok Nissan de stoute schoenen aan door a) een auto te lanceren met een moeilijke naam en b) niet voor een traditionele hatchback te kiezen. In het segment der Golf, Focus en Mégane lanceerde het Japanse merk een crossover met de naam Qashqai. Het werd een groot succes en inmiddels is de tweede generatie gelanceerd. Weet dit volledig nieuwe model de stoute schoenen van zijn voorganger te vullen? Laurens en ik zochten het uit. 

Aan het uiterlijk kan het niet liggen want dat vinden we erg geslaagd. Zeker in vergelijk met het vorige model: Daar werden we niet zo warm van ondanks het ‘cross-over effect’. Nee, het nieuwe model is beduidend vlotter van vormgeving en het front is zelfs stoer te noemen. Mede door de hoge motorkap en de scherp uitgesneden koplampen. Alle lijnen van het model zijn in balans en als geheel klopt de Qashqai gewoon. Als jonge dertigers voelden wij ons absoluut niet misplaatst in deze gezinsauto. En dat is best een compliment!

Nissan Qashqai Achterkant

Verzorgd interieur
Niet onverwacht is de instap prettig hoog en we kunnen ons levendig voorstellen dat dit een grote pré is voor veel (potentiële) kopers. Bovendien doet de Qashqai op de eerste rij lekker ruimtelijk aan. De stoelen bieden een stevige doch comfortabele zit al zijn de zittingen voor mensen boven de 1.90m aan de korte kant. Neemt niet weg dat de positie goed instelbaar is en het ‘op de bok’ gevoel vrijwel afwezig is. We kijken uit over een dashboard dat er verzorgd uitziet en is opgebouwd uit mooie materialen. Het lijnenspel is vloeiend en duidelijk een sprong voorwaarts ten opzichte van het vorige model. Hier is duidelijk veel aandacht aan besteed! Echt een werkplek waar je je snel thuisvoelt. Dat geldt over het algemeen ook voor de ergonomie, al kennen we fijnere multimediasystemen met touchscreen. Bijvoorbeeld het R-Link systeem van partner Renault 😉

Nissan Qashqai Dashboard

Dubbele bodem
We doen een stoelendans en belanden op de achterbank. Ook hier een soepele instap en meer dan voldoende ruimte voor hoofd en benen. Uiteraard wordt het ruimtelijke gevoel versterkt door het optionele panoramadak. Vliegtuigen tellen was nog nooit zo makkelijk. Nog een ronde verder komen we uit bij de achterbak. Op het eerste gezicht valt de ruimte tegen, zowel in de diepte als in de hoogte. Maar schijn blijkt deels te bedriegen want onder de dubbele bodem gaat behoorlijk wat extra opslag schuil. Neemt niet weg dat door de sterk aflopende achterruit het even oppassen is met hoge koffers. Tot slot de opbergruimte in het interieur. Daar valt weinig op aan te merken, we hebben bekerhouders, kaartvakken en voldoende ruimte voor los grut in de tunnelconsole.

Nissan Qashqai Dashboard

Meer dan een basisdiesel
Onder de hoge motorkap gaat een oude bekende schuil: De 1.5 dCi motor die we in eindeloos veel modellen van Renault, Nissan en Dacia horen ‘nagelen’. In de Qashqai levert de diesel een op papier niet al te imponerende 110 pk. Toch weet de soepele motor prima raad met de 1300 kilo wegende Qashqai. Het is vanzelfsprekend geen strepentrekker en op de snelweg kan het geen kwaad om bij een snelle inhaalactie een tandje terug te schakelen. Maar voor de Nederlandse praktijk kom je echt niets te kort. Daarbij blijft het motorgeluid keurig binnen de perken, ook bij accelereren. Over de gehele linie verdient de dCi wat ons betreft een goede voldoende: De waarde van een flinke berg koppel (260 nm) bewijst zich eens te meer. Enige afbreuk aan de aandrijflijn doet de handgeschakelde zesbak. Het is geen groot drama, maar het lijkt net alsof de pook los in de bak zit. Het wisselen van verzet gaat daardoor licht en met lange slagen. Voor verbetering vatbaar! We weten immers dat Nissan prima in staat is goede versnellingsbakken te bouwen.

Nissan Qashqai Koplamp

Een beetje king of the road
Een glimlach kunnen we niet onderdrukken wanneer we de eerste meters rijden met de Qashqai. De auto geeft je een klein beetje het ‘king of the road’ gevoel. Niet alleen vanwege de hoge zitpositie en het goede overzicht, ook vanwege de rijbeleving. De auto heeft relatief lange veerwegen wat een typisch SUV gevoel geeft en bovendien erg praktisch bleek bij drempels en stoepjes. Ja, we kunnen soms wild rijden 😉 Gelukkig maakt dat van de Qashqai geen weke, deinerige auto aangezien de demping behoorlijk strak is. Het levert al met al een vertrouwwekkende, prettige balans op die comfortabel genoeg is en als het moet best een bochtje weet te ‘killen’. Dat de demping op korte oneffenheden en slecht wekdek goed laat weten wat er onder de wielen gebeurd, hebben wij nooit als écht storend ervaren. De stuurinrichting past goed bij de rest van de auto: Rustig rond de middenstand en voldoende direct bij insturen.

Nissan Qashqai Voorkant

Opties tikken aan
Money-wise praten we over een auto die vanaf 23 mille te bestellen is. Voor dat bedrag serveren de Japanners een downsize benzinemotor. Als we de uitrusting eens goed bekijken blijkt dat voor veel zaken bijbetaald moet worden, waardoor een ‘beetje leuke’ Qashqai kan aantikken. De uitvoering die schittert in deze rij-impressie is goed voor iets meer dan 30.000 euro. Daarvoor krijg je de 1.5 dCi met Connect Edition uitvoering. Goed nieuws voor leaserijders: Deze motor valt in het tarief voor 20% bijtelling en heeft ons met een verbruik van 1 op 17,5 aangenaam verrast. Dat is dan weer prettig voor particuliere kopers.

Was het love at first drive?  Met het oude model in het achterhoofd dachten we op voorhand weinig met de Qashqai te hebben. Dat veranderde al snel als sneeuw voor de zon aangezien de auto er zowel van binnen als van buiten enorm op vooruit is gegaan. Sterker nog, het is gewoon een mooie cross-over! Daarbij biedt de Qashqai toegevoegde waarde ten opzichte van een hatchback als we kijken naar de ruimte én de SUV-achtige rijbeleving. Tel daar de soepele diesel bij op en het is overduidelijk dat Nissan met de nieuwe Qashqai wederom een cashcow in handen heeft.

Met dank aan Nissan Nederland.

Meer Nissan? Check hier al onze Nissan reviews!

Nissan Qashqai Grille

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.