Image
Top
Menu
6 januari 2017

Goed gerijpt: Alfa Romeo Giulietta

De kans is vrij groot dat je deze rijtest aan je voorbij laat gaan. De hele wereld is in de ban van de langverwachte Alfa Romeo Giulia, terwijl wij de bijna 7 jaar oude Giulietta in woord en beeld hebben gevat. Dreigt ze in de vergetelheid te raken, als de middelste van drie Italiaanse dochters, of is ze nog altijd de moeite waard?

Eén ding is zeker: Giulietta is na al die jaren nog altijd wonderschoon. Geen rimpels, kraaienpoten of storende lijntjes. Met haar spitse front en gedrongen kont is ze bijna perfect geproportioneerd. De speelsheid van een meisje gecombineerd met de elegantie van een vrouw. Ze is ontzettend goed opgedroogd, dat staat vast.

Alfa Romeo Giulietta

Tand des tijds
Echte schoonheid zit van binnen, zegt men wel eens. Dat gaat maar ten dele op voor Giulietta. Het lijnenspel van het dashboard heeft karakter, maar de gebruikte materialen zijn alles behalve soepel. Het veelvuldig gebruik van harde ‘siliconen’ doet afbreuk aan de algehele beleving. Gelukkig doet de zitpositie dat niet. In tegendeel zelfs: plezierig laag en met voldoende instelbaarheid vinden ook lange slungels een fijn plekje om te sturen. Over het nieuwe multimediasysteem weinig klachten: ze luistert vlotter dan de meeste dames 😉

Kleine Italianen
Via een krappe achterdeur nemen we plaats op een weinig riante achterbank. Voorbehouden aan bambino’s en kleine, Italiaanse Alpha-mannetjes. Frisse concurrenten van Duitse, Japanse en Franse bodem doen dat absoluut beter. Wie de tildrempel van de achterbak weet te trotseren, vindt daar voldoende ruimte voor de boodschappen. Of voor een roadtrip. Daar shined ze namelijk het meest.

Alfa Romeo Giulietta

Temperament
Giulietta is namelijk een auto die onder je huid kruipt. Waar je met plezier in stapt en een stuk gaat rijden op een verloren zondagmiddag. En dat zijn maar weinig auto’s gegeven in deze klasse. Ze is scherp, agiel en gezegend met bakken grip op de voorwielen (dankzij een mechanisch sper). Ze geeft je het gevoel in controle te zijn terwijl haar bips best listig kan zijn op vochtige binnenwegen. De wegligging is op het randje stug, maar daar krijg je een flinke dosis pret voor terug. De DNA-knop, waarmee je het rijgedrag wat kan aanpassen, is niet meer dan een gimmick. Ze heeft het niet nodig. De basisconfiguratie is al helemaal goed.

Alfa Romeo Giulietta

Driftige diesel
Dat geldt ook voor de 2.0 MultiJet-diesel, de dikste diesel uit het gamma. Met 150 pk en 380 Nm aan koppel sterk zat en soepel over een breed toerengebied; al vanaf 1750 toeren begint ze gretig te sleuren. Tijdens het accelereren is Giulietta best aanwezig met haar geratel, maar dat verdwijnt keurig naar de achtergrond wanneer je eenmaal op kruissnelheid rijdt. Het schakelen met de handbak gaat bijna on-Italiaans prettig. Lekker strak en met voldoende gevoel ‘pook’ je van 1 naar 6 en weer terug. Senza dubbio een potente en geraffineerde aandrijflijn. En nog zuinig ook met een gemiddeld testverbruik van 1 op 18.

Money talk
De bijtelling voor lease-auto’s is tegenwoordig lekker overzichtelijk: alles wat iets van CO2 uitstoot, valt in het 22% tarief. Zo ook ‘onze’ Alfa. Of je haar nu op benzine of diesel rijdt. Particuliere kopers kunnen een basismodel de showroom uitrijden voor krap 25 mille. De top-diesel uit deze rijtest komt op € 32.050,- en is alleen leverbaar in chique ‘Super’ trim. Tip van de dag: de 1.6-diesel met 120 pk lijkt ons ruim voldoende voor Giulietta en is duizenden euro’s goedkoper in aanschaf.

Alfa Romeo Giulietta

Love at first drive?
Stel: je hebt géén ruime en praktische auto nodig en knapt niet af op ‘mindere’ materialen in het interieur. Dan heb je aan deze Alfa Romeo Giulietta een zeer fijne rijdersauto. Aantrekkelijk verpakt en voorzien van een moderne, verfijnde aandrijflijn. Jongste zusje Giulia mag op dit moment dan de show stelen, Giulietta is alles behalve een vergeten muurbloempje. Eerder een MILF bij de speeltuin om de hoek. Wachtend op de ware Romeo.

We love
+ Elegante schoonheid
+ Heerlijke rijdersauto
+ Verfijnde, krachtige aandrijflijn

We hate
– Ruimte op de achterbank
– Hard plastic in het interieur

Met dank aan Alfa Romeo Nederland.

Meer Alfa Romeo? Check hier al onze Alfa Romeo reviews!

Alfa Romeo Giulietta

Reacties

  1. Hebben <3

    • Love At First Drive

      Kopen 🙂

  2. Martijn

    Leuk Artikel Laurens!
    En heel treffend weergegeven, dat een beetje uit de kijker zijn doordat de hele wereld het over de Giulia heeft!
    Groeten van Martijn, e46 en e39 rijder

    • Love At First Drive

      Dankjewel Martijn 🙂

  3. Martijn

    Ik volg je updates over je eigen e34 540i touring altijd met plezier.
    Wat een wagen nog steeds..
    Hopelijk (nog) meer testdrives id toekomst!

    • Love At First Drive

      Haha cool! Het is een tijd stil geweest, omdat ik gewoon aan het rijden ben 😉 Van het weekend wel weer een nieuwe goodie besteld, een nieuwe CD43 om het interieur af te maken 🙂

  4. Zeer vermakelijke video en goed geschreven, heren! En kan mij vinden in jullie commentaar. Nog altijd een zeer vlotte en mooie verschijning na al die jaren.

    • Love At First Drive

      Thanks Maurits! Blijft een mooie auto inderdaad 🙂

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.