Lang geleden probeerde ik mijn lange lijf in een originele MINI te proppen. Twee Franse meisjes zagen mijn gestuntel en moesten keihard lachen. Ik heb er nog slapeloze nachten van! In dat opzicht is het best ironisch dat wij uit de kluiten gewassen Nederlanders zó gek zijn op kleine autootjes. Neem de Picanto van het Koreaanse merk Kia. Sinds jaar en dag een verkooptopper. Onder de Spaanse zon kregen we de kans om de splinternieuwe generatie aan de tand te voelen. We hebben maar één vraag: koekblik of serieuze auto?
Zonnebriljant
De jassen gaan uit, de zonnebrillen op. Het decor waarin de Picanto ons moet gaan verleiden is ronduit zonnebriljant. Aan z’n leuke doch stoere design zal het niet liggen; wat is dit een serieus te nemen auto! Duidelijk een evolutie van het model dat hij aflost. Bijgepunt op essentiële onderdelen, waardoor deze derde generatie Picanto het smalle van de vorige achter zich heeft gelaten. Het model is écht de puberteit ontgroeid. Een slimme designtruc, want de afmetingen zijn niet of nauwelijks toegenomen
Drijvend scherm
Terwijl ik in halfbakken Spaans indruk probeer te maken op de Spaanse medewerkster van Kia, grist Laurens de sleutel voor mijn neus weg. ‘Ik rij’, zegt hij. Dat geeft mij de kans om het interieur te doorgronden. Ook hier heeft Kia flinke stappen gezet. Niet alleen ziet het er voornaam en stijlvol uit, het is ook nog eens functioneel. Het optionele floating touchscreen werkt verrassend goed en tilt de Picanto naar bijna eenzame hoogte in het segment der mini’s. Jammer dat de zittingen Koreaans-kort zijn en de rugleuningen wat hard, maar voor de rest zitten we prima achter het prettig in de hand liggende stuurtje. Ook fijn: een middenarmsteun behoort nu tot de mogelijkheden.
Bierkratjes
Toegegeven: wij zitten doorgaans als ‘rappers’ in een auto, maar geloof me, achterin de ‘Pica’ zitten is nimmer een pretje voor de benen. De hoofdruimte is daarentegen netjes en keep in mind dat de Picanto standaard met achterdeuren wordt geleverd; prettig praktisch. De bagageruimte schijnt de ruimste in z’n klasse te zijn. Ach, voor ons geldt dat er met gemak een paar bierkratjes in passen. Plus nog wat vega-boodschappen voor vriendinlief.
Pikant stadsrakkertje
Als potentiële Picanto-koper heb je de keus uit een ‘motortje’ en een ‘motor’. 3 of 4 cilinders. 67 of 84 pk. Om met de zwakste broeder te beginnen: voor Nederland voldoende. Het blokje doet rustig en gefatsoeneerd z’n werk. Alleen op de snelweg moet je ‘m flink op z’n staart trappen, met bijhorend kabaal. Dat geldt ook voor heuvelachtig Spanje, maar ik verwacht niet dat je daar wekelijks komt met je stadsrakker. Onze keus is absoluut de ‘grote’ motor. Je merkt aan alles dat die meer lucht heeft en van de Picanto zelfs een pikant rakkertje maakt in stedelijk gebied. Schakelen gaat met een handgeschakelde vijfbak die super licht ‘roert’ maar zero gevoel biedt; kind kan de was doen. Liever een automaat? Dat kan!
Voelt een slag groter
Nu ik eindelijk zelf een rondje mag sturen, heb ik eigenlijk niet door dat ik met een auto uit het A-segment onderweg ben. De Picanto voelt een slag groter. Solide en behoorlijk uitgebalanceerd. Ietwat stuiterig op slecht Spaans wegdek, maar dat is ‘m vergeven. Op de bochtige wegen van het Spaanse achterland ontpopte de GT-Line zich zelfs tot een vermakelijk apparaat. Het wachten is op de turbomotor met 100 pk, die in het najaar verschijnt. Dat wordt ongetwijfeld een Pocket Rocket!
Basis is echt basis
Voor krap 12 mille ben je de trotse eigenaar van een Picanto. Toch raad ik je aan om het basismodel over te slaan: soberheid troef! Zelfs geen airco. Laat staan dat mooie multimediasysteem. Onze voorkeur gaat uit naar de gelikte GT-Line, die vanaf €17.000,- verkrijgbaar is. Tussen de basisversie en GT-Line zitten allerlei uitvoeringen, waarvan de First Edition op dit moment de meest aantrekkelijke is. En owja, hadden we dat nog niet gezegd? Standaard 7 jaar garantie!
Love at first drive?
The power to surprise. De slogan van Kia blijkt in het geval van de nieuwe Picanto géén gebakken lucht: het is een serieuze auto, geen koekblik op wielen. Een stadsauto die eigenlijk nergens door het ijs zakt. Zelfs niet buiten de stad! Hij ziet er stoer uit en heeft een vooraanstaand interieur. Nee, de Kia Picanto koop je echt niet alleen vanwege de 7 jaar garantie. Sterker nog, wij durven er best in gezien te worden. Lees die laatste zin nog maar een keer 😉
Oeps! Collega Evelin van FemmeFrontaal betrapte ons in Spanje op een guilty pleasure. En dat terwijl haar camera draaide. Benieuwd naar ons ‘gastoptreden’? Bekijk dan Evelins filmpje!
We love
+ Stoere verschijning
+ Hoogwaardig interieur
+ Laagdrempelige doch vlotte rijeigenschappen
We hate
– Erg korte zittingen
– Basismodel is echt basis
Met dank aan Kia Nederland.
Op zoek naar een tweede auto? Eerder reden wij de Renault Twingo en Skoda Citigo.
Weer fantastisch gemaakt, heren!
Thanks Mau!
Categorieën
Reacties