‘Heb je kinderen?’, vraagt Laurens op sarcastische toon. ‘Ja, vier denkbeeldige dochters’, luidt mijn antwoord. Zijn vraag komt niet geheel onverwacht. Ik heb in onze test line-up de stamvader der ruimtewagens opgenomen: de hagelnieuwe Renault Espace. Geschikt voor zeven personen. Maar er is meer. Het is niet langer een vertrouwde MPV maar een crossover. Is het de createur d’automobiles gelukt daar chocola van te maken?
Het begint al goed met het chique, doch opvallende uiterlijk. Met z’n grote velgen, relatief lage daklijn en gestileerde koets lijkt functie vorm te volgen. Niet geheel des Renault, maar aan de andere kant: het Franse merk is Heer en Meester in het creëren van praktische auto’s die optisch door de beugel kunnen. De Espace is wat dat betreft de kers op de taart van het afgelopen decennium.
Inner beauty
Het interieur maakt zo nodig nog meer indruk. De eerste kilometers achter het stuur let ik daarom maar weinig op de weg. Geholpen door de uitgebreide veiligheidsvoorzieningen raak ik de vangrail op een haar na niet 😉 De grote lijnen zijn al een esthetisch hoogtepunt, maar het zijn zoals altijd de kleine dingen die het doen: de sfeerverlichting, de manier waarop de middenconsole overloopt in de tunnelconsole en wat te denken van de spacy versnellingspook. Het zeer uitgebreide multimediasysteem (R-Link) vergroot het futuristische gevoel en is te bedienen met vingertop of draaiknop. Van massagestoel tot verlichting en van klimaat tot navigatie, alles bedien je ermee. Handig? Het is soms even zoeken, maar het systeem werkt soepel en redelijk intuïtief. Ook de zitpositie is niet zoals in een busje. De uitgebreide instelbaarheid maakt dat je een fijne werkplek kunt creëren zonder het gevoel te hebben ‘op de bok’ te zitten. Afwerking en materiaalgebruik; met de Franse slag? Nee! Eerder Duitse degelijkheid. Chapeau!
Toppunt van flexibiliteit
En mijn fictieve kinderen? Op de achterbank is voor hen een zee aan ruimte. Tot dat ze als opgeschoten pubers de 1.90m passeren: voor onszelf is de hoofdruimte namelijk beperkt. Met een handomdraai tovert Laurens de derde zitrij in de achterbak tevoorschijn. Aan mij de eer om erin te klauteren. Dankzij de Easy Entry-functie is het plaatsnemen te doen, maar de ruimte is echt ingesteld op kinderen. Toppunt van flexibiliteit is de mogelijkheid om met één druk op het touchscreen, of knopjes in de achterbak, de stoelen automatisch te laten wegklappen. Een gaaf schouwspel om te zien en super handig in het gebruik.
Tikkeltje nerveus
Onder de hoge motorkap treffen we een 1.6-turbomotor aan met 200 pk. Afkomstig uit de Clio R.S. en gekoppeld aan een 7-trapsautomaat. Gevoelsmatig hebben we hier met een contrast te maken: de hitsige motor uit een hot hatch in een ruimtewagen, gaat dat wel goed? Voor 95%. De aandrijflijn is naar onze mening net iets te nerveus voor de rust en verfijning die je zoekt in een Espace. Aan de andere kant is de motor sterk zat, mooi stil en schakelt de automaat soepel en snel. Maar toch. Dit topmodel van Renault verdient een smeuïge V6 😉
Lichtvoetig in de stad
Tijd om te gaan rijden. Dankzij de vierwielbesturing (4Control) voelt de Espace opvallend lichtvoetig aan. In het krappe centrum van Hoorn ervaart Laurens dit voor het eerst: ‘Weegt deze auto 1700 kilo? Niet te merken!’. Op de snelweg rijdt de Espace lekker comfortabel en stabiel. We experimenteren met het Multi-Sense systeem waarmee de rij-eigenschappen van de grote Renault instelbaar zijn: van très comfortabel naar sportief en weer terug. Doe ons maar Neutraal, dat is -niet geheel onlogisch- een mooi compromis. Tot slot nog een puntje over de achterwielophanging: die is vrij soft waardoor (na)deinen op de loer ligt. Dommage!
Love at first drive?
Renault heeft de Espace met gevoel voor timing, stijl én lef van een nieuw perspectief voorzien. Het is niet langer een MPV of busje. Het is een prachtige, tot in detail uitgewerkte crossover die overtuigd op vrijwel alle fronten. Noblesse oblige wil ik bijna zeggen: de Fransen hebben immers een naam hoog te houden op dit gebied. Zelfs de prijs is schappelijk: vanaf € 43.000. Alleen de aandrijflijn en de achteras verdienen nog een beetje aandacht van de ingenieurs. Waar de iconische Renault Avantime zijn tijd letterlijk en figuurlijk (te) ver vooruit was, is de nieuwe Espace helemaal van het hier en nu. Laurens en ik dopen ‘m daarom om tot Renault Présentime.
We love
+ Stijlvol van buiten, hoogwaardig van binnen
+ Ruim en flexibel interieur
+ Comfortabel en lichtvoetig
+ Value for money
We hate
– Iets te nerveuze aandrijflijn
– Achteras te soft
Met dank aan Renault Nederland.
Meer Renault? Check hier al onze Renault reviews!
Mooi in beeld gebracht mannen.
Een fantastische auto voor het gezin anno 2016 zonder vaders tekort te doen.
Dank voor de inspiratie.
Piet
Merci Piet!
Ik wacht met smart op de mijne,maar dat wordt op z’n vroegst mid december…….besteld in mei!! Dus je moet er wat voor over hebben???
Categorieën
Reacties