Image
Top
Menu
13 maart 2016

Joie de vivre: Renault Mégane

Tjongejonge! Wat zit ik belabberd, schakelt de bak hakerig en maakt de motor veel lawaai. Ik rij in de eerste generatie Renault Mégane van m’n moeder. Wát een verschil met de hagelnieuwe Mégane die ik net heb ingeleverd bij Renault dealer Bochane. Het gezegde ‘Je gaat iets pas missen als het er niet meer is’, lijkt hier aardig van toepassing. En dat na slechts een weekendje testrijden. Love at first drive dus?

In ieder geval love at first sight! Tekenwonder Laurens van den Acker heeft zich minder uitgeleefd dan met de extravagante Espace, maar nog altijd is de Mégane een leuke en frisse verschijning. ‘Het kontje is magnifique’, om met Laurens woorden te spreken. Zelf ben ik het meest gecharmeerd van de statement makende neus: onmiskenbaar Renault met dat grote logo en die ‘LED-haak’. Kortom, echt een aantrekkelijke Française die nieuwe Mégane.

Renault Megane 2016

Franse logica
Eenmaal achter het stuur kunnen we maar één conclusie trekken: de Mégane heeft een erg prettige zitpositie. Lekker laag ook. De GT-line stoelen klemmen je stevig vast al zijn de zittingen aan de korte kant; typisch Frans. Ik kijk uit over een dashboard dat er opgeruimd en modern uitziet. Uiteraard wordt dit gevoel versterkt door het centraal geplaatste touchscreen dat we inmiddels kennen als het R-link 2 systeem. Ik ‘swipe’ en ‘touch’ door de verschillende functionaliteiten maar raak af en toe het spoor bijster. Gelukkig reageert het scherm vlot en ziet het er grafisch ook goed uit. Voor de gadgetliefhebbers houdt het hier niet op. Met het Multi-Sense systeem kun je de sfeer aan boord veranderen door middel van gekleurde LED-verlichting. Zet je de auto in Sportief, dan wordt alles rood. Comfortabel rijden betekent een blauwe ambiance en ga zo maar door. De rijeigenschappen veranderen met de kleurtjes mee, maar de verschillen zijn niet opzienbarend.

Renault Megane 2016

Geen ruimtewonder
Aan mij de eer om de achterbank te betreden. En dat is niet bepaald een ervaring om over naar Parijs te schrijven (of juist wel). De hoofdruimte valt mee, maar voor de benen is erg weinig plaats. De bagageruimte biedt daarentegen prima de ruimte al dienen mensen met rugklachten rekening te houden met de hoge tildrempel. Al met al geen praktisch ruimtewonder deze Mégane. Maar ach, daar heeft Renault genoeg alternatieven voor #Captur #Scénic #Espace.

Renault Megane 2016

Oude wijn in nieuwe zakken
Onder de kap treffen we een oude bekende aan. De 1.5 dCi motor met 110 pk. Het was altijd al een fijne diesel en dat is het gelukkig nog steeds. Voldoende vlot en op constante snelheid keurig stil. Onder de 1800 toeren gebeurt er niet bar veel, maar als je de toerenteller daarboven houdt heb je er een soepele kameraad aan. De handgeschakelde zesbak is ronduit fijn al betrapten we de bak af en toe op een hakerig momentje. ‘Dat kan ook nog nieuwigheid zijn’, merkte Laurens terecht op. Deze instapdiesel is ook de spaardiesel van het gezelschap en met een testverbruik van 1 op 17,5 is de Mégane lekker zuinig. Wie veel snelwegkilometers maakt gaat geheid richting de 1 op 20.

Renault Megane 2016

Le plaisir de conduire
Dat is inderdaad de slogan van BMW in Frankrijk. Maar daarom niet minder van toepassing op de nieuwe Mégane! Al na de eerste bochten krijg je het gevoel dat er lol te trappen valt met deze Fransoos. Op binnenwegen en in de stad is hij lekker speels en wendbaar zonder oncomfortabel te worden. Zeker, korte oneffenheden worden duidelijk doorgegeven maar drempels neemt de Mégane met verve. En op de snelweg? Rustig en stabiel knal je zo door naar de Côte d’azur. Het sturen gaat trouwens prettig direct, zeker naarmate je verder instuurt, maar de installatie zou iets meer gevoel mogen bieden. Enfin: de Mégane biedt een leuke dosis sportiviteit als je daar naar opzoek gaat, maar is comfortabel als je het nodig hebt. Een erg fijne mélange!

Renault Megane 2016

Moneytalk
Laten we beginnen te vermelden dat de door ons gereden uitvoering, de dCi 110 pk in GT-line trim, 21% bijtelling heeft en ruim 31 mille kost. De lage bijtelling geldt overigens voor alle diesels, ook met EDC-automaat. Instappen kan vanaf iets meer dan 20 mille met een 100 pk sterke benzinemotor. Wie een zelfontbrander onder de kap wenst is minimaal € 24.000 kwijt. Wie zijn oog heeft laten vallen op het R-link of Multi-Sense systeem moeten we waarschuwen: alleen standaard op de duurdere uitvoeringen!

Love at first drive?
Renault is ontzettend lekker bezig en deze Mégane vormt daarop geen uitzondering. Hij biedt exact dát waarvoor je een Franse auto koopt: joie de vivre! Tijdens het rijden én wanneer je naar ‘m kijkt. En maak je geen zorgen om de 1.5 dCi, dat is een prima instapper. Het is jammer dat de ruimte op de achterbank beperkt is en de ergonomie wat steekjes laat vallen. Toch kan dat voor ons de pret niet drukken. Wij zitten toch altijd achter het stuur 😉

We love
+ Frisse verschijning
+ Speels onderstel
+ Erg fijne zitpositie
+ Prima instapdiesel

We hate
– Krap op de achterbank
– Ergonomie multimediasysteem

Met dank aan Renault Bochane Almere.

Meer Renault? Check hier al onze Renault reviews!

Renault Megane 2016

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt