Image
Top
Menu
15 mei 2016

What’s in a name: Renault Talisman

Net zoals een klein dorpje in Gallië ooit deed, proberen drie Franse automerken dapper weerstand te bieden tegen een machtige opponent. Het zijn echter niet de Romeinen waar de Fransen last van hebben, maar de Germanen. Met name in het middenklasse segment. Bij Renault bleek de Laguna niet het juiste wapen, maar met de Talisman hoopt het merk een waar tovermiddel in handen te hebben. Is het echt een geluksbrenger, zoals zijn naam doet vermoeden?

ta·lis·man (demmeervoud: talismanstalismannen)
1. geluk brengend en onheil afwerend voorwerp

Neusje van de zalm
Opzienbarend als de nieuwe Espace is de Talisman niet, qua looks. Indrukwekkend en met gevoel voor stijl getekend, dat zeker. Het front is met recht het neusje van de zalm. De dagrijverlichting in de vorm van een haak en het giga logo doen zelfs imponerend aan in de binnenspiegel, zo verzekert Laurens mij per WhatsApp als ik achter hem rij. Sowieso is het een forse sedan geworden. Kennelijk heeft het merk met het wiebertje het geloof in de 5-deurs hatchback opgegeven #Laguna. Wij zijn er niet rouwig om: la Talisman est très belle.

Renault Talisman

Familietrekjes
Het dashboard doet sterk denken aan dat van de Mégane en Espace. En dat is bepaald geen schande. De Talisman onderscheidt zich van zijn kleine zusje met mooiere materialen (tenminste, aan de bovenzijde) en dat van zijn grote zus met een meer omsloten gevoel. De zitpositie is uitermate goed instelbaar en de stoelen zitten fijn. Het inmiddels overbekende R-Link multimediasysteem is een lust voor het oog, maar een avontuur voor de vingers die door de uitgebreide menu’s moeten bladeren. Het MultiSense-systeem kent diverse rijstanden met daaraan gekoppeld verschillende interieur ambiances, passend bij je humeur. Van de massagefunctie van de bestuurdersstoel word je trouwens ‘altijd vrolijk’, aldus moeder Honselaar.

Renault Talisman

Espace in de Talisman
Op de achterbank weet de Talisman zijn kloeke afmetingen te verzilveren. Er is ruimte zat voor de benen, zelfs als je van het formaat Obelix bent (zoals Laurens 😉 ). De schuin aflopende daklijn zorgt echter voor beperkte hoofdruimte als je zo lang bent als wij. Fijn ook dat er een USB aansluiting zit om je telefoon of iPad mee op te laden. De achterbak heeft een wat smalle doorgang, maar is ontzettend diep en praktisch van vorm.

Renault Talisman

Petit dieseltje
Zoals het een echte Fransman betaamt huist er onder de motorkap een diesel. Een oude bekende zelfs: de 1.5 dCi met 110 pk. Het is de instapdiesel met 21% bijtelling. Het relatief kleine motortje heeft voldoende in huis om de 1400 kilo wegende Talisman voort te stuwen. Althans, in Nederland. Wie er een dikke caravan de Alpen mee over wil sleuren, raden we aan om een huisje te huren of door te sparen voor een potentere motor. De handgeschakelde zesbak laat zich over het algemeen soepel bedienen en van een dominante ‘diesel-ratel’ is alleen sprake tijdens het accelereren. Wie extreem zijn best doet kan een verbruik van richting de 1 op 20 scoren. Wij kwamen echter niet verder dan een nog altijd keurige 1 op 16.

Renault Talisman

Vlees noch vis
Bij een Frans slagschip als de Talisman denk je aan comfort met een hoofdletter C. Dat klopt, maar die hoofdletter kun je weglaten. Zelfs met het MultiSense-systeem in de meest comfortabele stand blijf je korte oneffenheden behoorlijk goed voelen. Vrij straf dus? Nou nee, dat is niet de juiste bewoording. Het is eerder een niet zo verfijnd compromis. In tegenstelling tot de demping is de vering namelijk vrij soft. Het 4Control-systeem, waarbij de achterwielen actief meesturen, maakt van de Talisman trouwens een opvallend lichtvoetige auto. Zeker in stedelijke omgeving. Op de snelweg kan het daarentegen voor ietsje onrust zorgen. Enfin, een bijzondere auto om mee onderweg te zijn, maar ergens vinden we het onderstel vlees noch vis. ‘Dommage’, zou de verstokte Francofiel zeggen.

Renault Talisman

Kopen?
De Talisman is verkrijgbaar vanaf €30.590. Voor dat geld heb je een 1.5 dCi in basisuitvoering voor de deur staan. Wie benzine wil stoken is minimaal 2 duizend euro meer kwijt voor de TCe met 150 pk. De buurman écht jaloers maken? Ga dan voor de 200 pk sterke benzinemotor of de 160 pk sterke diesel. Breng dan wel even 40 mille mee naar de Renault dealer. Tip: ga minimaal voor de Zen of Intens uitvoering, de Life is namelijk erg kaal. Vanaf juni is de Talisman trouwens ook als wonderschone Estate leverbaar.

Renault Talisman

Love at first drive?
De Renault Talisman heeft ons ingepalmd met zijn charismatische verschijning en lichtvoetigheid in de stad. Het 4Control-systeem maakt van de Talisman onbetwist een bijzondere Fransoos. Maar het is niet een excentrieke, über comfortabele bak zoals de Franse ‘reuzen’ van weleer waren. En hoewel we dat diep in ons hart wel jammer vinden, realiseren we ons goed dat deze Talisman best eens dé talisman kan zijn waar het merk op hoopt. Onze zegen hebben ze, bij Toutatis!

We love
+ Design en uitstraling
+ Ruimte
+ Gadgets
+ Lichtvoetigheid in de stad

We hate
– Niet uitgesproken comfortabel
– Hard plastic aan onderkant dashboard
– Ergonomie R-Link multimediasysteem

Met dank aan Renault Nederland.

Meer Renault? Check hier al onze Renault reviews!

Renault Talisman

Reacties

  1. Pierre

    Mooi neergezet mannen!
    En zo heeft LAFD weer bijgedragen aan de orderportefeuille van Renault .. Hij gaat september de weg op; noir, intens.

    • Love At First Drive

      Thanks Pierre! En heel veel plezier alvast met de mooie Talisman 🙂

Verstuur een reactie

Laat ons weten wat jij vindt